LEŠKA, Rudolf. Sync That Tune! The Role of Collective Management of Rights in Film Production and Distribution. In Digital Peripheries: The Online Circulation of Audiovisual Content from the Small Market Perspective. 1st ed. Cham: Springer, 2020, p. 273-290. Springer Series in Media Industries. ISBN 978-3-030-44849-3. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-44850-9_16.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sync That Tune! The Role of Collective Management of Rights in Film Production and Distribution
Name in Czech Synchronizuj tu hudbu! Role kolektivní správy práv ve filmové produkci a distribuci
Authors LEŠKA, Rudolf.
Edition 1. vyd. Cham, Digital Peripheries: The Online Circulation of Audiovisual Content from the Small Market Perspective, p. 273-290, 18 pp. Springer Series in Media Industries, 2020.
Publisher Springer
Other information
Original language English
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Country of publisher Switzerland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW URL URL
Organization Vysoká škola finanční a správní, a.s. – Repository
ISBN 978-3-030-44849-3
Doi http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-44850-9_16
Keywords (in Czech) autorské právo; práva související s právem autorským; kolektivní správa; osobnostní práva autorská; film
Keywords in English copyright; neighboring rights; collective management; moral rights; film
Changed by Changed by: RNDr. Patrik Mottl, Ph.D., učo 19375. Changed: 8/4/2021 01:58.
Abstract
Whenever a film is produced and distributed, a license to use the music and sound recording may be needed. While the film producer usually owns the copyright in the film and underlying works or actors’ performances, responsibility for the clearance of rights in music and sound recordings remains largely on the shoulders of users (broadcasters, cinema operators, VOD platforms). They usually need to get a license through a CMO or directly from the rightsholder. In the case of musical works, the procedures are largely standardized, mainly in offline use. When it comes to licensing the rights for cross-border use online or when phonogram producers and performers are involved, the licensing situation becomes messy which introduces significant uncertainty into the market. Instead of advocating state regulation, the author pleads for the development of cross-border industry standards and procedures, good practices and reciprocal agreements between CMOs to be developed in a collaboration of global organizations representing rightsholders.
Abstract (in Czech)
Kdykoli dojde k výrobě a distribuci filmu, je zapotřebí licence k užití hudby a jejího záznamy. Zatímco filmový producent obvykle drží autorská práva k filmu a do něj zařazených děl a uměleckých výkonů herců, odpovědnost za vypořádání práv k hudbě a jejímu záznamu leží převážně na bedrech uživatelů (vysílatelů, provozovatelů kin, VOD platforem). Potřebují obvykle získat licenci prostřednictvím organizace kolektivní správy či přímo od nositele práv. V případě hudebních děl jsou licenční procesy převážně standardizovány, hlavně v užití offline. Pokud dojde na licencování přeshraničního užití nebo když je zapojen výrobce zvukového záznamy, licenční situace se stává nepřehlednou, což na trh přináší podstatnou nejistotu. Místo obhajoby státní regulace se autor přimlouvám za rozvoj přeshraničních průmyslových standardů a procesů, zavádění osvědčených postupů a posilování reciproční spolupráce mezi OKS ve spolupráci s globálními asociacemi zastupujícími nositele práv.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
2020_Book_DigitalPeripheries.pdf Licence Creative Commons  File version 15/8/2020

Properties

Name
2020_Book_DigitalPeripheries.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/39175/875062/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/39175/875062/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/39175/875062/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/39175/875062/?info
Uploaded/Created
Sat 15/8/2020 11:39

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person RNDr. Patrik Mottl, Ph.D., uco 19375
  • a concrete person Dr. Ing. Luboš Sychra, uco 31003
Attributes
 
Print
Add to clipboard Displayed: 4/5/2024 06:18