Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@misc{39054, author = {Cígler, Hynek and Šamajová, Vendula}, booktitle = {Kognitivní škola}, keywords = {approximate number system; object tracking system; mathematical anxiety; mathematical education}, language = {cze}, title = {Matematické usuzování a zpracování numerických podnětů z hlediska výzkumu i psychologické praxe}, url = {http://kognitivniskola.cz/}, year = {2020} }
TY - SLIDE ID - 39054 AU - Cígler, Hynek - Šamajová, Vendula PY - 2020 TI - Matematické usuzování a zpracování numerických podnětů z hlediska výzkumu i psychologické praxe KW - approximate number system KW - object tracking system KW - mathematical anxiety KW - mathematical education UR - http://kognitivniskola.cz/ N2 - Předchozí výzkumy se vesměs shodují na tom, že matematické schopnosti souvisejí s řadou aspektů lidského života: např. velikostí příjmu, zaměstnatelností, kariérním postupem či životní spokojeností. Nicméně výrazně nižší shoda panuje na tom, co to tedy matematické schopnosti jsou a jaká je jejich podstata. V našem příspěvku shrneme různé přístupy ke studiu matematických a prematematických schopností. Pokusíme se tyto schopnosti rovněž postavit vedle jiných kognitivních schopností, a to zejména z pohledu CHC teorie inteligence, a popíšeme i kognitivní procesy vedoucí ke správnému, anebo naopak specificky chybnému řešení matematických úloh. Dále představíme tzv. „kognitivní prerekvizity“ numerického a prenumerického myšlení, tedy fylogeneticky ukotvené kognitivní procesy umožňující operace s množstvím. Tyto teoretické poznatky pak vztáhneme i k jiným oblastem psychologického výzkumu: např. k mezikulturním odlišnostem, vlivu motivace a genderových stereotypů na matematický výkon. Rovněž ukážeme, že již zmíněná souvislost „matematických schopností“ s různými pozitivními aspekty života je pouze zdánlivá a skutečné kauzální příčiny zřejmě leží jinde. Závěrem pak zmíníme možnosti využití některých neurálních korelátů a kognitivních prekurzorů matematického myšlení nejen v oblasti diagnostiky dyskalkulie a představíme náš pilotní výzkum v této oblasti. ER -
CÍGLER, Hynek a Vendula ŠAMAJOVÁ. Matematické usuzování a zpracování numerických podnětů z hlediska výzkumu i psychologické praxe. In \textit{Kognitivní škola}. 2020.
|