b 2019

Somatopedie: Distanční studijní text

VÍTKOVÁ, Marie

Základní údaje

Originální název

Somatopedie: Distanční studijní text

Název česky

Somatopedie: Distanční studijní text

Autoři

VÍTKOVÁ, Marie

Vydání

1. vyd. Opava, 221 s. 2019

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Učebnice

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizace

Fakulta veřejných politik v Opavě – Slezská univerzita v Opavě – Repozitář

ISBN

978-80-7510-340-6

Klíčová slova česky

Somatopedie, osoby s tělesným postižením, děti a žáci s těžkým a souběžným postižením více vadami, obrny centrální a periferní, mozková obrna, deformace, malformace, amputace, epilepsie, edukace, diagnostika, intervence, terapie, pracovní uplatnění, CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400

Klíčová slova anglicky

Somatopaedia, people with physical disabilities, children and pupils with severe and multiple disabilities, central and peripheral polio, cerebral palsy, deformation, malformation, amputation, epilepsy, education, diagnostics, intervention, therapy, work, CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400
Změněno: 16. 9. 2020 07:46, Bc. Ivana Glabazňová

Anotace

V originále

Ve studijní opoře Somatopedie je věnovaná pozornost pojetí oboru somatopedie a jeho vymezení, konkrétně se zřetelem na Mezinárodní klasifikaci funkčních schopností, disability a zdraví a s doplněním aktuálních zákonů: Antidiskriminační zákon se zřetelem na osoby se zdravotním postižením a na vývoj ve školství, školský zákon, zákon o sociálních službách a zákon o zaměstnanosti. Uvedeno je vymezení kategorie tělesného postižení a klasifikace pohybových vad, ke kterým patří obrny centrální a periferní s významným zastoupením mozkové obrny, včetně epilepsie, dále jsou stručně charakterizovány deformace, malformace a amputace. Samostatně jsou zpracovaná specifika v edukaci dětí a žáků s tělesným postižením, a to počínaje včasnou intervencí u dětí s vývojovými poruchami. Uvedeny jsou aspekty psychosociální a pedagogické podpory u žáků s epilepsií. Charakterizováno je vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením v mateřské, základní a střední škole, včetně možností jejich pracovního uplatnění, a to s uvedením řady konkrétních příkladů. Mozková obrna se často kombinuje s dalším postižením, zejména s mentálním postiženém a s epilepsií, s narušenou komunikační schopností a smyslovým postižením, takže se jedná okruh dětí a žáků s těžkým a souběžným postižením více vadami. Při edukaci dětí žáků zejména s mozkovou obrnou se využívají různé terapie, alternativní metody a intervence. Vysvětlen je model vnímání, představ a myšlení jako základ terapií, uveden je koncept bazální stimulace a příklad podpůrného programu pro žáky s těžkým postižením. Pozornost je rovněž věnovaná používání prostředků ucelené rehabilitace.

Přiložené soubory