CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 text Opava 2019 Obor: z CZ-ISCED-F 2013 nebo ze seznamu organizace Library of Congress Classification Outline Ekonomie, marketing, psychologie. narace. Anotace: dosp mu, obsahuje v pravidly, jak napsat Autor: - 4 ............................................................................................................................6 ...........................................................................7 1 ........................................9 2 STRATEGIE......................................................................................................................16 2.1 ..............................................................................................17 2.2 ...........................................................................21 2.3 ..........................................................................23 2.4 .......................................25 3 ............................................28 3.1 .............................................................................29 3.2 Form ...........................................................................30 3.3 ..............................................................................................31 4 ........................................................................................39 4.1 ................................................................................40 4.2 ...................................................................................................43 4.3 .......................................................................................................45 4.3.1 ..........................................................45 4.3.2 .......................................................48 4.3.3 Vzorko .........................................................50 5 A OVOR ............................................................................53 5.1 ..............................................................................................................54 5.2 ...................................................................................59 6 AT................................63 6.1 ...................................................................................................64 6.2 ....................................................................................................65 6.3 .............................67 6.4 - ...............................................................................69 7 .........................................................................................72 7.1 ..................................................................72 7.2 ............................................74 - 5 7.3 ....................................................................................75 8 .................................................................................................78 8.1 ............................................................................................79 8.2 ..............................................................................81 8.3 Rozhovor (interview) ..........................................................................................84 8.4 .................................................................................................88 8.4.1 .........................................................................................89 8.4.2 Postup nar ..............................................................................94 8.4.3 ..............................98 9 ...........................................................101 9.1 ................................................................................................102 9.1.1 .....................................................................................103 9.1.2 ........................................................................................107 9.1.3 ...................................................................................108 9.2 ...............109 10 ..............112 10.1 .....................................................................................112 10.2 .............................................................114 10.3 ...............................................................................116 LITERATURA ................................................................................................................118 RY.......................................................................................121 .................................................................................123 - 6 , z v a techniky v - D k k definic slou - 7 1 2 GIE 3 4 5 6 - Metodologie andragogi 8 7 mi. 8 v 9 10 PRE - 9 1 LY V o mobilizaci lids gerontogogika, gerontagogika a geragogika. obou oborech a charakteristiku v nich IU 1 hodina LY 10 e se ka Pierre Bourdieu a definoval jej 2013b, 43 44). . 15). nedo 2013a, 9 10). kategorie statusu. o animaci : - 11 zjev- 2013a, 48 57). Andragogika je nor- se V oblasti slova smyslu (v andragogice : v 12 K 2013a, 29). geragogika s teprve etabluje. DEFINICE G . Geragogika geragogiky i anim - 13 K rekreaci, seberealizaci aj.) a vlivem . na jak na enkulturaci Gerontagogika m), se 2015, 31). - gerontogogiky . Pod 14 ger -16) . . G teprve etabluje. G - 15 Gerontagogika je pak . 1. 2. 3. 4. 1. 2. G 3. senior seniory. 4. 16 2 LY V . Paradigma je V se IU 2 hodiny LY - 17 dedukce. 2.1 11). K Pozitivismus negaci) 18 Auguste Comte John Stuart Mill, (Herbert Spencer) Auguste Comte (1798-1857) je zakl e Comte shoduje s Francisem Baconem John Stuart Mill (1806- Novopozitivismus Pozitivism - o (Blecha, 2004). k - 19 z tento m Indukce Dedukce (1902 hl 20 pozitivi -li: (modus ponens) (p ^ (p =>q) ) => q - B. falzifikaci odtud du - metodu. ypoteticko- - 21 K doku Popper Absen 2.2 Thomas S. Kuhn (1922- tzv. (Srovnej: Disman, 2008, 12-13) Paradigma K 22 v praxi. - . nakonec paradigma, neb V a teorie tu: a - 23 2.3 informace Pojem s 24 2008, 12 13). Remr, 2017, 27). kvalita K m K - 25 interpretace 2.4 andragogice a geragogice Aplikovan -104) Po vz 26 gerontagogice za emp 1. 2. Co je paradigma? 3. 4. 1. 2. 3. 4. sociot - 27 28 3 LY V v Volba metodologie tak s a pozornost : rozh IU 2 3 hodiny LY - 29 3.1 z (2017, 55) e aspekty. K nedostat konzultace se specialisty. V ujasnit si jeho ale i bude moci (Hendl, Remr, 2017, 56). , v . Toho nej a o . studium literatury k t specifickou . 30 3.2 ero v (n ). y vedou k ). o ). to se zda chceme pouze popsat bychom v - Metodologie andragogi 31 3.3 Disman (2 DEFINICE teorie (Disman, 2008, 78). odle Hendla (2017, 57) lze it ani v H nikoli automaticky nebo . vede badatele k . Pokud jste si tedy tak textu . 32 tedy . bo tuto ot - u K souvislosti s v jednotek p p 2015, 34). K - 33 , , . - - - ). eme s . e 1. , 2. O u e 1. absolventi z 2. absolventi , 3. absolventi ; 1. velmi spokojen, 2. spokojen, 3. nespokojen, 4. velmi nespokojen. vyskytly nebo ne, a pokud v to posoudit o K e i nimi, . e v letech, ale i dnech apod.). 34 pohybovat v n . se neobejdeme (Hendl, 2004, 40). krok od teorie k participovat v politice participa - 35 . INEK K v DEFINICE Operacionalizace Remr, 2017, 57). platnost ev je, ale oba v 36 pracuje V (ukazateli) se k politice p i pr (Disman, 2008, 81). z Zkuste se v televizi, rozhlase, , , - 37 i, . kompletace pracov s , v nezbytn (Disman, 2008, 85 88): : V o : , jak , a tedy jsme schopni odhadnout i V komplikac s anal dat. 38 ohledem na jeho Rozhodneme- . 1. 2. 3. 1. 2. teorie. 3. to - 39 4 s oky v , IU 2 3 hodiny LY Populace, z 40 4.1 ch e s tzv. , DEFINICE v 145): , ku 15 65 let, , , , , porodily v roce 2018 v , , , homosexuality. - 41 /j charakteristikami). K , jednak so to 2015, 29). 42 Pokud bychom v by se o (vzorek) (populace). j , , . soubor DEFINICE Reprezentativnost z hlediska souladu s ikoli s celou tuaci, p si nikdy , v existuj Vzhledem k v zahrneme. - 43 4.2 I v jemu. (Disman, 2008, 92). Jak ve vztahu k . ou chybu na polovinu. K u . dat 44 6 10). j s velikost souboru 1500). heterogenity, respektive homogenity populace z j u neusilujeme o 2007, 72 73). je v charakteristikou A stanoven. V saturace vzorku 5, 149). . - 45 4.3 Druhy p V popul 4.3.1 N ( ) DEFINICE . P populace. To populaci. V jednotek sel, kdy je zeno o program. 46 v z obvykle na S r -tou jednotku. D (Disman, 2008, 105 106). S V o rozsahu nerozhoduje velikost skupin, . N v jsou vzhledem ke sta podle populaci do skupin homogenn do vzorku jedince (Disman, 2008, 107). roz s a z . - 47 P souboru (vzhledem k V ( ) obyvatel , DEFINICE podle Dismana (2008, 108) 4. 5. V 6. 7. jedince. 48 TUDIEM 4.3.2 Z ( ) faktor v . Obvykl , A znali jejich charakteristiku. - 49 (Disman, 2008, 113). V tomto V OTEK souboru, nese s K je hlediska za DEFINICE 2008, 94). V vlastnosti lze snadno zjistit z asti. 50 i v byste se mohli 4.3.3 V U Hendl v -fi. V vzorku souladu s - 51 na S , kdy do 74). 5, 149). , v v v ani na druhou stranu budou och v jejich celkovou charakteristi i k V s 52 1. 2. 3. 1. 2. 3. - 53 5 A OVOR LY eny na to kapitole V schopni: IU 2 hodiny SLOVA KAPITOLY vor 54 5.1 tehdy, jsousetkali, dost jak se v v - 55 K (Disman, 2008, 141 142). atnosti minimalizovat. Disman (2008, 142 a roli tnost . , . N , jak po , je po 14 dnech tento postup opakujeme. Tento s nimi vyplnil. A p 56 T a Pro DEFINICE s reflektovaly , ). ne . Ale ? (Disman, 2008, 128). V (tzv. y) (srov. 167): - 57 Naprosto 1 2 3 4 5 6 7 oda V 166; Disman, 2008, 150). S proto v hlediska ob 58 z vyplnit. Dismanem (2008, 148 Je opomenuta? i )? vs. ? vs. )? s, nebo ji upravit )? t jako ; komu byste dal za pravdu Vy, t )? ? vs. )? eme - 59 tradice. y, - 165). o vypl c vypustit, m rozhovor 5.2 hovor 60 k . v v hlediska , a 2008, 141). V v tedy metod nakonec s - 61 Rekapitulujme v podle Disman, 2008, 141): Tabulka 1 1. 2. 1. 62 2. - 63 6 DAT LY Tato kapitola - IU 3 hodiny LY - 64 6.1 statistice k : modus. S pouze pro popis hodnotami velikosti (Disman, 2008, 191). V , stanovuje se medi 48). Pokud si , Jak bych Modus aplikovat na - 65 51). K Tabulka 2 (podle Disman, 2008, 190) ( 6.2 Podle Hendla (2004, 95) dnot v Rozptyl (variabilita) hodnot je odchylka 5-8 = -3; bude-li hodnota 10, je odchylka 10-8 = 2). 2015, 107 108; Disman, 2008, 192 193). 66 jednotek, v v , 108). . stem ). A k ? sice dostaneme stej 108). u maratonce v sprintera v oukup, 2015, 109). - 67 6.3 nebo ordin v Me . o . 2015, 245): e -29 let; 30-49 let; nad 50 let) v . M - . -29 let; 30-49 let; nad 50 let). -li respon . 68 a vy v souboru ( jeme pouze ty respondenty ). - Ze nad 50 let , tedy ta, kterou S principem falzifikace). V 10 , 2015, 250). K - 69 t-test k tomu, abychom populaci. - 6.4 - Test v chybou. vzniklo by -li tento model se o V 70 , . Pro - tabulky . si ho tu 259) v Symbol + . Symbol - : 1. jsou + alfa = , riziko chyby 5 %), ++ alfa = 0,01 (signifikace 99 %, riziko chyby 1 %,), +++ alfa = 0,001 (signifikace 99,9 %, riziko chyby 0,1 %). 2. - alfa = 0,05 ( -- alfa = 0,01 (signifikace 99 %, riziko chyby 1 %,), --- alfa = 0,001 (signifikace 99,9 %, riziko chyby 0,1 %). Pokud je v tabulce nebo v je nelze v populaci t. - 71 V Soukup, 2015, 259): 1. 2. 3. - 4. - rezidua 5. 1. 2. Co je tzv. rozp 3. 1. 2. 3. 72 7 LY V IU 1 hodina LY 7.1 Dokumenty, texty a jin fyzick data roli - 73 p Hendl (2008, 204 k apod.), kumenty apod.), apod.), ta ( ). K 40). ho je k podobu a 74 99). eme podle Hendla (2008, 204) 7.2 V obsaho snahy V ruku v ed 96) - 75 DEFINICE 40). v socio- propagandy v , o v v se v v ze z n ? 7.3 m hlediska hu k 76 V (Klapko, 2013, 140). K (Klapko, 2013, 140 141). , prolnut a kvalitati ve . K zachovat (Klapko, 2013, 141). S 2010, 98) strukturace vyhodno explikace - 77 V s k v mnohem autor . 1. Co 2. 1. 2. obsahovou strukturu textu. 78 8 LY kva nterview), kapitole. IU 3 4 hodiny LY Andre - 79 8.1 i s Jak nebo DEFINICE 120). shrnout pod problematiko : - 80 Remr, ixace. Hendl la). Postup -statisticky vyhodnotit. Pokud dardizovanou podobu mezi sebou, tedy statisticky zpracovat. (2014, 89), v - 81 43). , 8.2 . C . formalizace na a komunity, davy aj. Pozorujeme- a mezi tyto osoby, do jejich l 82 i na el, 2009, 98). U tedy z K 2009, 98). ( ) : 42 43). , , 2013, antropologie v na (2014, 94 95) to - 83 hniku v , , . V , dokud neb K , r , apod. m. K 84 S 2014, 94). V antropologii se pro tuto podvojnost v , je ten Antropolog nikdy za , z V 8.3 Rozhovor (interview) dat. T i rozhovor je Jako pohybovat od vysoce k se rozhovor, 2007, 160). - 85 2007, 160). se neob o zopakujeme v ( ) y. a Cook (2009, 60 rozhovor s . To s . Kompromisem u - i jednor y . 86 K 170) pro ej uvozeny slovy: p A to dokonce vh s -li omezenu ternativou k . Tyto sme schopni co do . Mohou poskytnou informace - 87 , Cook, 2009, 70 80). a (focus group). R Hendl (2017, 85) DEFINICE o o dynam 12 osob. Remr, sebou 88 Remr, 2017, 86). z hlediska ho. 2007, deset hodinu . A , kapitolu. 8.4 narativy po - 89 8.4.1 T v Poetika , - antropolog Dell H. Hymes) (srov. Bauer a Gaskell, 2000, 57). Rivka Tuval- K 90 k -Mashiach, Zilber, 1998, s. 2 3). z 1998, 547). DEFINICE Franzosi (1998, 523) Dell Hymes zavedl do antropologie - 91 SPEAKING : 1. s 2. 3. 4. 5. sarkasmus, 6. 7. , 8. dku. Lyotard (1993, 119) v o o role 92 . ealitou? , o (2007, 222 223) - 93 . ad Jan Hendl (2005, 65 101) , konstruktivismus. v kvalitativ perspektivu historickou perspektivu ota. s 94 a itele 8.4.2 P obvykle Lieblich, Tuval-Mashiach, Zilber, 1998, 10). - 95 (2007, 9) , 2007, 209). . Kvantita nosti, jeho interpretaci (Lieblich, TuvalMashiach, Zilber , . , v . (srov. Lieblich, Tuval-Mashiach, Zilber - nitelnosti . s 96 Lieblich, Tuval-Mashiach, Zilber, 1998, 9). (holistic-content) p (holistic- koli na obsah, ale na (categorical- V (categorical- v , , - 97 . reinterpretaci interpretace, rekonstrukci ko z (2007, 9 15) 1. . Ve s snadno identifikovat. Tato kategorie s 2. 3. 4. a 5. 6. Reflexe a hledisko 7. , 98 , 240). , 8.4.3 R ? tj. , 2 vst - Metodolo 99 saturaci vzorku ) (srov. Hendl, 2005, 130 131). v budoucnu. Mead and Samoa: The Making and Unmaking of an Anthropological Myth (1983). t racionalismu (R. Descartes) ceme- 100 na v 1. 2. 3. popisu. 4. 5. 1. 2. lidstva. 3. badatelem. 4. ohniskovou skupinou. 5. - 101 9 LY V kombinaci s IU 2 3 hodiny LY 102 9.1 (Emerson, Fretz, Shaw, 2011, 171 199; ). tzv. (Grounded Theory). DEFINICE aj. teorie. . V detailu se . - 103 9.1.1 O . K a bez (Emerson, Fretz, Shaw, 2011, 171 199). celek, tzv. , V 104 47). P tedy Nejprve , kdy . S , v . , . K interpretovat. - 105 (Emerson, Fretz, Shaw, 2011). (Strauss, ; i jejich selekci a integraci. N a kategorie. P ( ) K K Kde? (lokace, , j segmenty tak 106 sami respondenti (tzv. ). pak , v a ky (mema) k jejich vlastnosti a dimenze. Strauss a 50). systematickou Tedy K kategorizace kategorie, - 107 (Emerson, Fretz, Shaw, 2011, 171 199). (Strauss, 2005, s. 247; 57). analytickou em 9.1.2 A (podle axis osa). K 108 1. 2. 3. 4. kontext, 5. 6. in Hendl, 2005, 251). 9.1.3 S selektivn . K k ). d (Strauss, , 1999): - - 109 v , u , k . 9.2 , 223) j , : , , . ac , pro : , , , , . 110 v publikaci 239). , . , a to tak, aby se 240). s -pro (2007, 244 246) za - 111 1. 2. 3. 4. 1. 2. 3. 4. Prezent 112 10 V LY IU 1 hodina LY 10.1 - 113 1. 2018. -zbiral.cz/odborne-prace.htm>. 2. Kv https://journals.muni.cz/pedor/article/view/698/659>. 3. 2007, s. 248 258. 4. PUNCH, F. K. 5. ECO, U. . Olomouc: Votobia, 1997. 6. apsat 7. . Praha: textu Co je teorie? o k a k 114 o f hrub u kvalitu studie posoudit 10.2 umu. se . Jde o - 115 proto To s . T v 2013, 497). V diskuse s 8, online). , a o i na ost ). odkazoval na zdroje textu abstrakt. Abstrakt P 116 10.3 , K (2007, 258) . V Je prezentace dnocen. - 117 V v 1. Co je to teorie? 2. 3. 4. textu? 5. 1. 2. 3. 4. 5. - 118 LITERATURA BAUER, M. W. GASKELL, G. (eds.). Qualitative Researching with Text, Image and Sound. A Practical Handbook. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE, 2010. BERNARD, H. R. Research Methods in Antropology. Qualitative and Quantitative Approaches. 3rd ed. Zalnut Creek, Lanham, New York, Oxford: Altamira Press, 2002. BLECHA, I. Filosofie CRANG, M. COOK, I. Doing Ethnographies. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC: SAGE, 2009. DESCARTES, R. . Praha: Jan Laichter, 1947. DISMAN, M. . Praha: Karolinum, 2000. Antropowebzin 2, 2010, s. 95 99. ECO, U. . Olomouc: Votobia, 1997. EMERSON, R. M. FRETZ, R. I. SHAW, L. L. Writing Ethnographic Fieldnotes. 2nd ed. Chicago, London: The University of Chicago Press, 2011. FRANZOSI, R. Narrative Analysis-Or Why (And How) Sociologists Should be Interested in Narrative. Annual Review of Sociology, 24, 1998, s. 517 554. GAVORA, P. aido, 2010. (eds.). . Praha: Grada, 2013. (eds.). . Praha: Grada, 2013, s. 45 71. HENDL, J. 04. HENDL, J. 05. HENDL, J., REMR, J. , M. Metody . 2., - Metodologie andragogick 119 CHRZ, V. 2007. etody v . Praha: Grada, 2013, s. 139 167. . LIEBLICH, A., TUVAL-MASHIACH, R., ZILBER, R. Narrative Research: Reading, Analysis, and Interpretation. Thousand Oaks: Sage Publications, 1998. LYOTARD, J. F. situace. Praha: Filosofia, 1993. MAC . Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 31 44. dat (nejen) v SPSS. Brno: Masarykova univerzita, 2015. , M. . Praha: Grada, 2006. 112 123. K., a kol. 258. v . Brno: Masarykova univerzita, 2013. 26, 1990, s. 75 90. . Praha: Grada, 2010. metody v . Praha: Grada, 2013, s. 117 138. , J. . Praha: Grada, 2014. PUNCH, K. 08. - 120 REICHEL, J. . Praha: Grada, 2009. 96 112. SOUKUP, M. . Praha: Karolinum, 2014. . Praha: Zvon, 1995. STRAUSS, A., CORBINO , J. . Boskovice: Albert, 1999. . Praha: 510. https://journals.muni.cz/pedor/article/view/698/659>. . 07. -zbiral.cz/odborne-prace.htm>. - 121 OPORY v andragogice a geragogice. -li se pr jsm v l - 122 Spec obsahovou strukturu textu. zvolili: rozh k ji v z - 123 KON kapitoly Definice Autor: Vydavatel: VP Opava 124