CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 text Opava 2019 2 Obor: -ISCED- - obory j. n., - chologie, 0314 Sociologie a kulturologie - t senior aktivizace ROSA 5P pozornost mnemotechniky koncentrace Anotace: . nejsou jedinou c v litace u osob s kognitivn Autor: , MBA - 5 ............................................................................................................................7 ...........................................................................8 1 V .....................................................10 1.1 .................................................................................................10 ............................................................................11 1.2 .................................................................................14 1.3 ......................................................................................................15 1.4 ...............................16 2 ............................................20 2.1 Senior ..................................................................................................................21 2.2 .....................................................22 2.3 .....................................................................................................24 ROSA.........................................................................................................................25 5P ...............................................................................................................................25 .............................................................................................26 .............................................................................................29 ..........................................................................................29 2.4 ........................................................................34 3 ......................................................................................................................39 3.1 ...................................................................................40 3.2 .......................................................................................................41 ...................................................................42 ......................................................................43 ......................................................................................48 3.3 ...........................................................................................50 .................................................50 ...................................................................50 ................................................................................................51 3.4 ...................................................................................59 4 ............................................................................................67 4.1 ......................................................68 - 6 4.2 ......................................................................70 4.3 .........................................................................................74 4.4 seniory .....................................76 4.5 ................83 ...........................................................................86 ...........................................................................87 ..................................................................90 .......................................93 5 MNEMOTECHNIKY..............................................................................................106 5.1 Asociace a vizualizace ......................................................................................106 5.2 Technika loci.....................................................................................................108 5.3 Kategorizace......................................................................................................110 5.4 Akronyma..........................................................................................................114 5.5 Akrostika...........................................................................................................115 5.6 ..............................................................................115 5.7 ..........................................................................116 LITERATURA ................................................................................................................120 RY.......................................................................................124 KON.................................................................................126 - 7 dia mohou pracovat se seniory aktivi Studenti budou nejprve vymeze- kteristikami , charak- terist znatky z tudenti prostudo- tudentovi informace s studovan u- - 8 do charakteru. : bio-psycho- , u Budete schopni: orientovat se v - 9 10 1 KAPITOLY Kapitola operoefinuje Ob- V V vztah LY , 1.1 - 11 . Naopak mem v . avuje j si Ivana na to ozek od mala a po dvac tento . Poukazuje na to, munikovat t (https://olomouc.rozhlas.cz/mozkovy-jogging-jako- oblibena-sportovni-disciplina-6375003). T jsou zpravidla: P 12 DEFINICE oblasti komunikace 2011). k t nk v apod.) k (kdo leji) ( o seniory . - 13 (2009) -77). DEFINICE -159). V pojmem . Pokuste se objasnit pojem moz- po 14 10- 1.2 V byl doc. PhDr. Marka Preisse, Ph.D. projekt . oval ; - Kogni 15 z v se (Lukavi po deseti letech ovat na l., 2014). 1.3 . V - 16 1.4 - 17 . je oblasti komunikace m 1. ? 2. 3. 18 4. ? 5. uje v te se nad jako ZDROJE , J. , 2009. M. tele. , 2014. , D. . Praha: Grada, 2013. , P. . Praha: Grada, 2009. , A. . Praha: Grada, 2013. STENGEL, F. Ve . Stuttgart: Hedwig Ladner, 1996. STENGER, C. Praha: Grada, 2015. , J. Ostrava: OU, 2011. , L. . Praha: Grada, 2015. D. . Praha: Psy- 2009. - 19 https://olomouc.rozhlas.cz/mozkovy-jogging-jako-oblibena-sportovni-disciplina-6375003 20 2 SENIOR LY Nejprve je (na -psycho- a efekt pojem senior LY Senior, T - Kogni 21 2.1 Senior DEFINICE Senior (Linhart, 2005, str. 336). souladu s 22 60- 75- ory; i s (2010), hlpachr (2004) Kalvach s Onderkovou intervalu 75 - Od 85/90 let . V . (2004) 2.2 ech, inte- - 23 ; C ou skupinou senio tr psychologicko charakter. Zprateoretick mnemotechniky, praxi. se mohou nebo spey (tj. domem s , domovem pro seniory apod.). U . . lace . T seniory bnopo co . Inter- vence doposud nena stimu- seniora 24 K a potom stu- dovat! 2.3 tak zjevn invojinak rychle. Je to genetickou ou . Zde - u u ce. Tzv. s styl jedince -60 %), - 25 socio- -25 %), -15%) -15%). Rowe a Kahn (1997 ROSA aktivitu. R O orientace na budoucnost S A -37). 5P 1. perspektiva orientace na budoucnost, 2. p 3. p 4. p 5. p 26 Nedostatek pohybu v v pod ; Stuart-Hamilton, 1999): 90% s oslaben, na nohou bolesti); pokles vitality ; energie; ; d ; - 27 ), (k ; v . polymorbidita 402). zpracovali. Z 28 PRO pak tivity nemocemi s (Giddens, 1999, s. 153) Co je ale (absence choroby s , ) to -li a mnohdy ke kolizi a konf pohledu seniora znamenat - 29 , ). S role). P 30 v oblasti osobnost, nebyly orientaci. Tato hu k lidem. Je to usnadnit nebo naopak zkomplikovat. V typy osobnosti - 31 i u a pravidel- DEFINICE 32 prostorovou orientaci, schopnost koncentrace Pokud jde o pozornost (tj. a jednoho ob- jektu V kony v P po 40. roce. Dlouhodob y tomto (proi apod.). I u inteligence - 33 a kles ani u 70eligence - vrc adolescenci. Naopak inteligence krys- 1 . 2010) S (kreativita) 34 2.4 . se , a demence diagnostiku porucha a demence DEFINICE se nijak ch DEFINICE Demence je - 35 . Mini-Mental State Exa-mination nebo a - ministrace ACE- -CZ je 0 100 36 kategorii 66 . 46). Kombin Odchod do penze termoregulace Sugestibilita - 37 1. ? 2. K 3. K 4. K 5. Jak ty 6. Rozsah ZDROJE , D. Gerontagog . Praha: Univerzita Jana Amose Komen, R. . BratiGIDDENS. A. Sociologie. Praha: Argo, 1999. H. KALVACH, Z., ONDERKO , A. 38 LANGMEIER, J., , D. . Praha: Grada, 2006. LINHART, J. a kol. , P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita v , V. . Praha: Avicenum, 1990. STUART-HAMILTON, I. . (2016). , M. O. (Eds.) Ostrava, ZSF OU -7326-026-3. , L. Edukace seni . Praha: Grada, 2015. TOF, D. v Olomouci. Olomouc: VUP, 2010. , N. Gerontagogika Olomouci, 2013. , M. Praha: Karolinum, 2007. - 39 3 LY Vymezuje druhy popsat definovat LY P , . 40 3.1 P DEFINICE o, je to schopnost, vlastZ psychologie cher, 2010). impregnace retence konzervace a reprodukce - 41 : Pa- P skoro 90 % ( 2009). 3.2 S : dlouhodobou. V druhy dem je s je 42 V U ( ) Z dlou(Tiefenbacher, 2010). J . Vzhledem k ? V sti ) informace k pamatovat a Jsou-li informace vyhodnoceny , . biologickou unkci, kterou lze . A c okna? - 43 . K , v , p K (P ) - ) . 44 cena. Co z O do kdy apod. Po dobu 45 sekund se - - 45 46 e . Podr- (takto si pamatujeme Chceme-li se ji . V se na kt rmace apod.). i informace ( apod.). Funkce ti: rmace (working memory). Ke (tedy slov slo- : - 47 PROTIKLADY 48 Jedu do Ameriky a beru si s D obrovskou u V jsou jak psych obsahy, kter y . V i Obr.2: Druhy dl - 49 : Sarajevu? Kolik je tucet? roce? 50 ( t . 3.3 PODLE CHARAKTERU CE : a) : losti; ikonickou epizodickou 2009). b) P 008): - 51 PODLE SMYSL . V sly hmatovou. V jednot- 52 invenci - - 3 https://dum.rvp.cz/materialy/kimova-hra-cislice.html 4 - 53 Zdroj: http://ergamodus.cz/sortiment/darkove-predmety/ internetu nebo ba KAVA, V k dispozici facilitujte 54 nich. Zdroj: Stengel (1996) - 55 pes kohout ovce Zdroj: Stengel (1996) pes kohout ovce 56 apod.) ro v KOLO, AUTO, TRAKTOR, LE- TADLO, Variantou dokonce ko- - 57 58 Zdroj: www.sensa-shop.cz) . potravin identifikovat - 59 2008). 10). 3.4 , stres, apatie, bolest, 60 nedostatek klidu, : pozi - 61 se pou- telefon, U tzv. vizualizace nebo mnemotechniky. 62 -li k pozornosti jedinec indispozice. v Mimochodem, v Z je 2010). - 63 Pozornost a schopnost koncentrace lze relaxace. Hartl a Hart(2000, s. 504) - nebo ji spojit s po, m , focusingu, satiterapie apod. 64 psycho- (www.pohy- bovestudio.cz) nce (2009, s. 158). Jestli to , vyhledejte si na youtube videa mozek pracuje s - 65 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. . uvol- ozsa ZDROJE , D. . Praha: Univerzita Jana Amose Komen, 2014. GOLEMAN, D. . Brno: Jan Melvil, 2014. 66 HARTL, P., & HARTLOV , H. , 2000. , J. M. . , J. Gerontopsychiatrie. Praha: Triton, 2012. , J. . Praha: Karolinum, 2011. . . Praha: Academia, 2005. , J. , 2003. RABOCH J., P. Psychiatrie, minimum pro praxi. Triton, Praha, 1999. STENGEL, F. 1996. , J. , 2008. , J. , 2010. M. (2004). TIEFENBACHER, A. Praha: Grada, 2010. , M. . Praha: Karolinum, 2016. https://dum.rvp.cz/materialy/kimova-hra-cislice.html www.pohybovestudio.cz - 67 4 LY . Vymezuje C LY Po 68 4.1 C , i DEFINICE nosti mozku (Stengel, 1996). (Stengel, 1996; : z (toho hloubky zprac tlaku), podpora motivace z ), motivace by a motivaci k p (t ninkem, spolupra ). (Stengel, 1996): T s u . , v co - 69 tazy jsou v rozhovoru s V vede k blo- v it ou u. , kolik a eliminovat. . . e naprosto ne- respektovat s apod. 70 . humoru. (2018) poukazu terapi , uk co k . 4.2 Formy a podoby at prakticky liv , - 71 nebo (2009) tak, aby tato y (2017) SkupiLinderberger (in Gruss, 2009, s. 138) : Srnec (in ale 72 a to nejen terapie, zooterapie (canist , . V dardu kvality pro domovy pro seniory v v se (2012) . Reminiscence . sob- Reminiscence je - s - 73 skupinointernetu a exis- a to nejen tre- V V na pokoji se- formu hromad- 74 nink, resp. rehabilitace. V lze uplatnit pravidla pro stacio- . hovor v - 4.3 1. 2. 3. 4. 5. - 75 . V gel, 1996). 76 4.4 seniory prov konk ojit s hmatu a nost k - 77 : homonym (1996) slova. - - kruh - - - synonym 78 se a metafor nebe) - 79 jako u metafor kterou maj sport apod. V 80 Nebo TANEC STROM PROUD JABLKO - K 81 KNIHA PANENKA MENU, KABEL, PROVAZ AUTOMOBIL SPORT dudit diskusi o tom tak je. 1. 2. 3. 4. 5. 82 6. 7. 1. 8. 9. 10. 11. STUDIEM : BENRA, TELOH ROUBENKA, HOTEL. STUDIEM 1) 2) - 83 1) 2) 4.5 s ruchou osob s -shopu. 84 - 85 je senio (2009) apod. s nisce 86 T : BARVY 1. ) pohyby s ob- seni 2. , - , jejich v seniory 3. nebo . ? Pokud ne, tady . Koulelo se, koulelo - 87 Koulela se, koulela Komu bych se dostala, 4. - . 5. a barvy. je v A dechem, s s Efektivnost je ze T : 1. 2. 88 se mez s seniorech se chce, aby jmenovali s - 89 V grafii. 3. 4. 5. , 90 T : A 1. s jablkem v ruce, ja- 2. mohou pokrmy : Co -li jablka? Nap diskutuje se apod. , j jablek. V - 91 92 3. 4. 5. - 93 P I dan 1 jed- notka 45 minut kontroly le obsah strategie Organizace, po- 94 1.lekce 2 jed- notky mnemo- techniku Pozoro- Mnemo- technika znam powerpoin- zentace 10 minut DVD viz 1 listy pro skupinovou viz listy pro viz 10 minut relaxace podle naz internetu viz po- T 1. Provozovatel za- konfe- prostor pro sezen s napoje- taprojektor hesla Datapro- jektor, ukazo- 2.lekce 2 jed- notky zornost k ochotni zapojit se do aktivit Pozoro- diskuze Typy pa- 3.lekce 2 jed- notky po- mnemo- techniky techniky Pozoro- podpora vybavo- Mnemo- technika technika bytu 4.lekce 2 jed- notky Jsou ochotni na- Pozoro- schopnosti - - 95 podpora motivace pochvala rovnos ohledem na jejich stav a schopnosti konvice, sklenice, cukr, didlo, Toaleta Dostastor pro zapisky a 5.lekce 2 jed- notky vy- mnemo- techniky akrostik a Rozhovory motivace k Mnemo- technika akrostika, akronyma Individu- 10 minut DVD viz 1 96 6.lekce 2 jed- notky Diskuze listy pro skupinovou loha A listy pro pravu loha B 10 minut relaxace podle naky z internetu viz po- individu- podpora motivace pochvala s s 7.lekce 2 jed- notky mnemo- techniku Pozoro- Diskuze Podpora Mnemo- technika 8.lekce 2 jed- notky do diskuze vizace mezi sebou Pozoro- Zopako- motechnik 9.lekce 1 jed- notka Jsou ochotni vyplnit post- test Vyhod- 10.lekce 2 jed- notky Diskuze Pozoro- Zopako- motechnik - 97 nosti pro jem na rovnoohledem na jejich stav V (pzn. 1), ale pokud i na www.youtube.com. Pro www.youtube.com (pzn. 2). P - - Minuty 0 1-2 10-20 kontrola , pochvala, motivace 3 - 2 5 30 5-7 98 15-20 5 2-3 - motivace 5 relaxace 1 upiny seni. 1 CEKSJUKHHUKJIJH- jice: Buk a bukvice, dub a - 99 Caesar a Hardy a Doktor Watson a Zikmund a Klement a 100 . 1 Co je pro M I R A B E L K A 1 2 3 4 5 6 7 8 9 KARAMEL 538 KAL 748 BREK 14754 BARMA 547 8 2 4 3 2 4 6 5 8 9 1 A 2 9 1 4 8 7 5 6 3 9 4 6 7 8 8 3 1 2 3 4 5 6 7 8 9 8 7 6 5 4 3 7 B 9 8 7 6 5 4 3 2 1 9 8 7 6 5 4 3 1 4 2 1 5 2 1 6 2 1 7 2 8 1 9 2 C 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1 2 3 4 5 6 7 1 5 2 1 6 3 1 7 4 6 1 3 5 1 2 4 D 3 3 4 6 7 3 8 2 9 1 4 5 6 7 3 4 9 1 2 9 1 2 3 1 9 8 7 6 5 1 9 0 - 101 E 5 3 9 8 2 7 7 4 6 7 5 3 7 0 9 8 8 0 2 8 3 8 2 0 8 2 4 6 5 9 3 4 F 2 0 5 6 3 7 7 0 8 9 5 7 4 9 7 4 5 5 0 5 5 3 3 5 5 4 4 6 5 5 0 5 G 6 4 3 2 8 9 7 6 3 7 8 2 0 9 3 8 2 4 5 7 8 6 4 0 1 8 2 5 8 6 4 0 H 7 6 5 5 4 7 4 4 4 6 6 6 8 8 8 3 1 3 4 5 1 7 8 9 1 3 1 4 1 5 6 1 I 3 2 1 3 2 1 1 2 3 1 2 3 5 4 3 7 8 2 3 9 2 3 7 2 3 6 3 2 4 3 7 6 Romance pro Kladivo na let do nebe mese ? Pane, vy jste ! Anton Humpolec Starobrno Prazdroj Budvar Kozel Bernard Brno Zubr Z 102 Kde jste bydlel/bydlela studovali a kde - 103 - REMINISCENCE s lavici? v rezi- 104 1. 2. 3. 4. 5. 6. s ZDROJE GRUSS, P. . Praha: Por, 2009. HO M. ory , J. Gerontopsychiatrie. Praha: Triton, 2012. , J. . Praha: Grada, 2009. - 105 , R. . Olomouc: UP, 2018. STENGEL, F. . Stuttgart: Hedwig Ladner, 1996. Mnemotechniky , L. . Praha: Grada, 2015. , B. , 2011. , N. Gerontagogika Olomouci, 2013. , L. z pohledu . Praha: Karolinum, 2014. , D. . Praha: Psy, 2009. , K. . Praha: Karolinum, 2017. ZGOLA, J. M. , 2013. Mnemotechniky 106 5 MNEMOTECHNIKY LY . pojem mnemotechniky LY Mnemotechniky, asociace, vizualizace, technika loci, kategorizace, akronyma, akrostika, V 5.1 Asociace a vizualizace - 107 mnemotechnik, infora opak mnemotechnik jsou asociace a vizualizace. ciaci s tak te novou informaci te. Guineu si it jako Guinea a Conakry! (http://www.trenovani-pameti.cz/pametove-metody) trojem k efeklizace . Tohoto postupu se v , a najednou mu PALMa. Mnemotechniky 108 Zdroj: https://www.2000slovicek.cz/ DEFINICE Mnemotechniky Mnemotechniky 5.2 Technika loci Technika loci (locus - 109 vit s bujeme zapamatovat v a p hniky loci! ) Z informace jed- toho bude!? Z byt v Mnemotechniky 110 5.3 Kategorizace 17, s. 44). V kategorii Z vizualizovat si je). tomu pou ALKO PIVO, MR, , - 111 te techniku kategorizace. 1. 2. 3. -COLA, KOFOLA, MINE- 4. 5. 6. 7. 8. Ovoce z 9. 10. 11. Mnemotechniky 112 12. 13. STA 14. 15. 16. Uzeniny: 17. 18. 19. 20. 21. ELENINA, ZMRZLINA 22. 23. 24. 25. 26. - 113 27. 28. 29. 1. 2. 3. 4. Maso: 5. zelenina. 6. 7. Chleba: 8. 9. Ovoce z 10. 11. 12. 13. 14. 15. Mnemotechniky 114 16. 17. Uzeniny: 18. 19. 20. Ochucovadla: 21. Sladkosti: 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 5.4 Akronyma SMART, KISS, SEMAakronyma MOHES? - 115 jsou: Michigan, Ontario, Huron, Erie, Superior. 5.5 Akrostika . . barvy duhy? , O , , Z , M , Indigo, F opice rala z meloun i f . Anebo taky: fantaM o h e sny? 5.6 Mnemotechniky 116 585 k 813 5.7 STUDIEM y. . probuzen v houbu iny. - 117 techniky zapamatov 1. Co jsou to mnemotechniky? 2. klady. 3. 4. znam? 5. ? 6. 7. ZDROJE GRUSS, P. . Praha: Por, 2009. Mnemotechniky 118 Mla M. ory , J. Gerontopsychiatrie. Praha: Triton, 2012. , J. . Praha: Grada, 2009. , A. . Praha: Grada, 1996. , R. . Olomouc: UP, 2018. STENGEL, F. . Stuttgart: Hedwig Ladner, 1996. Mnemotechniky , L. geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. , B. , 2011. , N. Gerontagogika Olomouci, 2013. , L. Gerontol . Praha: Karolinum, 2014. , D. . Praha: Psy, 2009. , K. . Praha: Karolinum, 2017. ZGOLA, J. M. , 2013. - 119 http://www.trenovani-pameti.cz/pametove-metody https://www.2000slovicek.cz/ - 120 LITERATURA , D. . Praha: Univerzita Jana Amose Komen, 2014. , R. . BratiGIDDENS. A. Sociologie. Praha: Argo, 1999. GOLEMAN, D. . Brno: Jan Melvil, 2014. GRUSS, P. . Praha: Por, 2009. H. , D. . Praha: Grada, 2013. M. ory KALVACH, Z., ONDERKO , A. , P. . Praha: Grada, 2009. - 121 , D. . Praha: Grada, 2006. LINHART, J. a kol. , J. Gerontopsychiatrie. Praha: Triton, 2012. , P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita v , J. . Praha: Karolinum, 2011. , V. O . Praha: Avicenum, 1990. . . Praha: Academia, 2005. , A. . Praha: Grada, 2013. , A. . Praha: Grada, 1996. , J. , 2003. , J. . Praha: Grada, 2009. RABOCH J., P. Psychiatrie, minimum pro praxi. Triton, Praha, 1999. , R. . Olomouc: UP, 2018. Mnemotechniky STENGEL, F. . Stuttgart: Hedwig Ladner, 1996. STENGER, C. Praha: Grada, 2015. STUART-HAMILTON, I. , J. , J. , 2008. , E. . Brno: Edika, 2017. . (2016). - 122 , M. Ostrava: OU, 2011. , N. Gerontagogika Olomouci, 2013. , B. , 2011. TOF, D. v Olomouci. Olomouc: VUP, 2010. , L. . Praha: Grada, 2015. O. (Eds.) Ostrava, ZSF OU -7326-026-3. , L. . Praha: Karolinum, 2014. , D. . Praha: Psy, 2009. M. (2004). TIEFENBACHER, A. Praha: Grada, 2010. , K. . Praha: Karolinum, 2017. , M. . Praha: Karolinum, 2016. , M. Praha: Karolinum, 2007. ZGOLA, J. M. , 2013. http://www.trenovani-pameti.cz/pametove-metody https://dum.rvp.cz/materialy/kimova-hra-cislice.html https://olomouc.rozhlas.cz/mozkovy-jogging-jako-oblibena-sportovni-disciplina-6375003 https://olomouc.rozhlas.cz/mozkovy-jogging-jako-oblibena-sportovni-disciplina-6375003 - 123 https://www.2000slovicek.cz/ www.pohybovestudio.cz - 124 OPORY v nastup r k . - 125 126 KON Definice studie Autor: Vydavatel: VP Opava 107