a 2018

Interventions of mentor teachers during student teacher’s lessons: Relation to their need for cognitive closure

VLČKOVÁ, Kateřina; Kateřina LOJDOVÁ a Jan MAREŠ

Základní údaje

Originální název

Interventions of mentor teachers during student teacher’s lessons: Relation to their need for cognitive closure

Autoři

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí); Kateřina LOJDOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Jan MAREŠ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

EARLI SIG 11 Conference 2018, 2018

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Konferenční abstrakta

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/18:00100883

Organizace

Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

Klíčová slova česky

potřeba kognitivní uzavřenosti; mentoring studentů učitelství; nižší sekundární vzdělávání

Klíčová slova anglicky

need for cognitive closure; student teacher’s mentoring; lower secondary education

Návaznosti

GA16-02177S, projekt VaV.
Změněno: 5. 9. 2020 14:11, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

amp; Van Hiel, 2011; Czech version Širůček, 2014) consisting of 15 items with 6-point Likert scale measuring 5 sub-scales: desire for predictability, preference of order and structure, discomfort with ambiguity, decisiveness, and close-mindedness. The sample consists of 6 MTs and 6 STs in 6 lower secondary comprehensive classes in 6 schools (ISCED 2A) in the Czech Republic. From each MT/ST we videotaped (teacher and student camera) 6 lessons taught in Civics, Czech or History; conducted an interview, and administered NfCS. STs wrote electronic reflective diaries about their teaching practice. Findings: NfC is related with MTs perception of critical situations in STs’ lessons and with when and how MTs intervene. We describe three types of MTs/STs: with low, middle, high NFC and show MTs interventions during STs’ lessons and STs’/pupils’ responses to them. The findings can be beneficial in MT/ST education in European countries as MTs/STs are exposed to similar conditions. The findings emphasise the role of MT and ST co-operation in ST/MT professional development.

Přiložené soubory

http://is.muni.cz/repo/1413208/EARLI_SIG_11_Conference_2018_-_ConfTool_Pro_Printout.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru