Přehled o publikaci
2018
Interventions of mentor teachers during student teacher’s lessons: Relation to their need for cognitive closure
VLČKOVÁ, Kateřina; Kateřina LOJDOVÁ a Jan MAREŠZákladní údaje
Originální název
Interventions of mentor teachers during student teacher’s lessons: Relation to their need for cognitive closure
Autoři
VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí); Kateřina LOJDOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Jan MAREŠ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
EARLI SIG 11 Conference 2018, 2018
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Konferenční abstrakta
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/18:00100883
Organizace
Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky
potřeba kognitivní uzavřenosti; mentoring studentů učitelství; nižší sekundární vzdělávání
Klíčová slova anglicky
need for cognitive closure; student teacher’s mentoring; lower secondary education
Návaznosti
GA16-02177S, projekt VaV.
Změněno: 5. 9. 2020 14:11, RNDr. Daniel Jakubík
Anotace
V originále
amp; Van Hiel, 2011; Czech version Širůček, 2014) consisting of 15 items with 6-point Likert scale measuring 5 sub-scales: desire for predictability, preference of order and structure, discomfort with ambiguity, decisiveness, and close-mindedness. The sample consists of 6 MTs and 6 STs in 6 lower secondary comprehensive classes in 6 schools (ISCED 2A) in the Czech Republic. From each MT/ST we videotaped (teacher and student camera) 6 lessons taught in Civics, Czech or History; conducted an interview, and administered NfCS. STs wrote electronic reflective diaries about their teaching practice. Findings: NfC is related with MTs perception of critical situations in STs’ lessons and with when and how MTs intervene. We describe three types of MTs/STs: with low, middle, high NFC and show MTs interventions during STs’ lessons and STs’/pupils’ responses to them. The findings can be beneficial in MT/ST education in European countries as MTs/STs are exposed to similar conditions. The findings emphasise the role of MT and ST co-operation in ST/MT professional development.