2017
			
	    
	
	
    Dotazník Moc učitele
VLČKOVÁ, Kateřina a Kateřina LOJDOVÁZákladní údaje
Originální název
Dotazník Moc učitele
	Název anglicky
Questionnaire of Teacher Power
		Autoři
VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí) a Kateřina LOJDOVÁ (203 Česká republika, domácí)
			Vydání
 Bussines research forum MU, 2017
			Další údaje
Jazyk
čeština
		Typ výsledku
Prezentace na konferencích
		Obor
Pedagogika a školství
		Stát vydavatele
Česká republika
		Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
		Kód RIV
RIV/00216224:14410/17:00094735
		Organizace
Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
			Klíčová slova česky
dotazník; báze moci; učitel
		Klíčová slova anglicky
questionnaire; power bases; teacher
		Návaznosti
GA16-02177S, projekt VaV. 
			
				
				Změněno: 4. 9. 2020 03:09, RNDr. Daniel Jakubík
				
		V originále
Výsledkem výzkumu byla konstrukce dotazníku, který lze nyní používat také ve výuce. Úspěšná výuka předpokládá adekvátní nastavení mocenských vztahů při výuce. Dotazník Báze moci učitele k tomu napomáhá. Na základě dotazníku pro žáky učitel zjistí, jaké hodnoty v pěti bázích moci mu žáci připisují. Jde o tyto báze: 1) donucovací báze moci vypovídá o percepci trestů, 2) odměňovací o percepci odměn, 3) expertní o vnímání učitele jako odborníka, 4) referenční o tom, na kolik se žáci s učitelem identifikují a 5) legitimní o jeho formální autoritě ve školní třídě. Dotazník mohou využít i studenti učitelství a jejich cviční učitelé. Prezentace byla podpořena GA ČR v projektu Strategie řízení třídy u studentů učitelství a zkušených učitelů (jejich “cvičných učitelů”) na druhém stupni základní školy (GA16-02177S).
				Anglicky
The outcome of the research was questionnaire Power Bases: Version for Teachers and Student Teachers. It can be used by teachers, mentor teachers and student teachers to evaluate their by student perceived power bases: legitimate, expert, coercive, reward, and referent power.