INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Slezská univerzita v Opavě Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné aktivní komunikace v lms moodle Distanční studijní opora Robert Kempný Karviná 2012 Projekt OP VK 2.2 (CZ. 1.07/2.2.00/15.0176) „Rozvoj kompetencí managementu a pracovníků VŠ MSK (s podporou ICT) " eLearning eLearning, LMS, LMS Moodle, náplň a tvorba e-kurzů, editace elektronických studijních materiálů, animované návody - Captivate. Studijní opora je koncipována tak, aby čtenáři byli dostatečně seznámeni se základním ovládáním LMS Moodle z pohledu tvůrce kurzů, orientovali se v možnostech výstavby kurzu, měli přehled o možnostech použití jednotlivých stavebních prvků kurzu, s úpravou a formátováním textů přímo LMS, souborovou správou a především s používáním komunikačně zaměřených modulů LMS. Mimo tyto základní informace navíc text uvádí softwarové vybavení a jeho zaměření pro úpravu digitálního obsahu, což je nezbytná dovednost v rámci přípravy studijního obsahu. A také upozorňuje na oblast autorského práva. Slezská univerzita v Opavě Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné Ing. Robert Kempný Jména lektorů OBSAH 1 VÝHODY ELEARNINGEM PODPOŘENÉ VÝUKY......................................................7 2 ÚVOD K LMS A MOODLE................................................................................................9 2.1 LMS a jiné pojmy........................................................................................................10 2.2 Moodle..........................................................................................................................11 2.2.1 Trocha historie.......................................................................................................12 2.2.2 Provoz LMS Moodle.............................................................................................13 2.2.3 Role v Moodle.......................................................................................................14 2.2.4 Log list aneb „velký bratr se dívá"........................................................................16 2.2.5 Uživatelský profil..................................................................................................17 3 KURZ V LMS MOODLE..................................................................................................23 3.1 Nastavení kurzu...........................................................................................................24 3.1.1 Uspořádání.............................................................................................................24 3.1.2 Skupiny..................................................................................................................25 3.1.3 Ostatní nastavení....................................................................................................26 3.2 Ovládání kurzu............................................................................................................28 3.2.1 Ikony......................................................................................................................29 3.2.2 Další ovládací prvky..............................................................................................30 3.3 Moduly..........................................................................................................................31 3.4 Bloky.............................................................................................................................33 4 VESTAVĚNÝ TEXTOVÝ EDITOR..................................................................................35 4.1 HTML...........................................................................................................................36 4.2 Speciální znaky............................................................................................................37 4.3 Matematické a jiné technické zápisy.........................................................................37 4.4 Vkládání kopírovaného textu.....................................................................................38 5 SOUBORY A SOUBOROVÁ SPRÁVA............................................................................41 5.1 Soubory.........................................................................................................................42 5.1.1 Individuální akce...................................................................................................42 5.1.2 Diakritika v názvech souborů................................................................................42 5.1.3 Skupinové akce......................................................................................................43 5.2 Úprava souborů...........................................................................................................44 5.2.1 Kancelář.................................................................................................................45 5.2.2 PDF........................................................................................................................45 5.2.3 ZIP.........................................................................................................................46 5.2.4 Obrázky.................................................................................................................47 5.2.5 Zvuk.......................................................................................................................48 5.2.6 Video......................................................................................................................48 5.3 Autorská práva............................................................................................................48 5.3.1 Právo autorské.......................................................................................................49 5.3.2 Citace.....................................................................................................................50 6 POUŽITÍ VYBRANÝCH MODULŮ A BLOKŮ.............................................................51 6.1 Organizační objekty....................................................................................................52 6.1.1 Popisek...................................................................................................................52 6.1.2 Složka....................................................................................................................53 6.2 Studijní materiál..........................................................................................................53 6.2.1 Textová či webová stránka?...................................................................................53 3 6.2.2 Odkaz na soubor či web.........................................................................................55 6.3 Fórum...........................................................................................................................57 6.3.1 Obecná a společná nastavení fóra..........................................................................58 6.3.2 RSS a fórum...........................................................................................................61 6.3.3 Řízená a hodnocená fóra........................................................................................62 6.4 Chat...............................................................................................................................63 6.5 Rozhovor......................................................................................................................64 6.6 Hromadná korespondence..........................................................................................65 6.7 Anketa...........................................................................................................................68 6.8 Ostatní..........................................................................................................................70 4 ÚVODEM Vážené čtenářky a čtenáři, čtouce tyto řádky, listujete či se chystáte seznámit s textem, který je určen především pedagogickým pracovníkům, ostatním pracovníkům a doktorandům Slezské univerzity v Opavě (SU) a Ostravské univerzity v Ostravě (OU) . Text či náplň textu se snaží pokrýt poptávku vyplývající z uskutečněné analýzy požadavků a potřeb zaměstnanců zmiňovaných univerzit a má za cíl, v oblasti eLearningu přispět k zvýšení jejich kompetencí. Předkládaný text je tedy dílčím výstupem projektu OP VK 2.2 (CZ.1.07/2.2.00/15.0176) „Rozvoj kompetencí managementu a pracovníků VŠ MSK (s podporou ICT) " . Dovolím si v úvodu vymezit rozsah studijní opory: text nemá ambice stát se vyčerpávajícím manuálem, který bude popisovat a rozvádět veškeré možné nastavení, na obou zmiňovaných univerzitách používaného, rozsáhlého a modulárního LMS Moodle, ale na základě autorových zkušeností s přípravou kurzů, uvést možnosti a způsoby využití systému k podpoře nejen kombinované formy studia. Původně měl text také obsahovat pasáž zabývající se produktem Captivate k tvorbě animovaných návodů, ale vzhledem k tomu, že tato dovednost není obecně využitelná ve většině kurzů a vzhledem k tomu, že tato dílčí dovednost nesouvisí ani se základy práce v LMS ani nesouvisí s komunikací, bylo toto téma vypuštěno a zařadíme jej do obsahu kurzu „Metodika tvorby testů a testování studentů s využitím IT" . POZNÁMKA: Jak již bylo zmíněno, dále v textu budou uvedeny jen vybrané frekventované a nebo dle autora nepoužívané, ale zajímavé, postupy při tvorbě elektronických kurzů. Je tedy pravděpodobné, že pedagogičtí kolegové v rámci svého zaměření, charakteru oboru či způsobu pedagogické činnosti, narazí na individuální problém, ke kterému nenaleznou uspokojivou odpověď. V takové případě prosím využijte možnosti komunikace (účast na tutoriálech či v diskuzním fóru) v rámci nedílného elektronického kurzu nebo využijte služeb univerzitních center zabývajících se správou a metodickou podporou v oblasti eLearningu a LMS Moodle.1 Podrobnější postupy a možnosti bodovaných aktivit budou popsány v kurzu „Metodika tvorby testů a testování studentů v využitím IT" organizovaného v rámci téhož operačního programu. Veškeré zde uveřejněné postupy v LMS Moodle jsou aktuální k verzi 1.9.5+, který je provozován na SU. Principiálně, jsou však tyto postupy, využitelné i v jiných verzích. Předpokládám, že zájemci o tento kurz si budou chtít některé z postupů a návrhů úprav podpory (v podobě elektronického kurzu) výuky prakticky vyzkoušet a to nejlépe na záloze některého z jimi vedeného kurzu. K tomuto účelu také budou směřovat zadání „Úkolů k zamyšlení" , „Samostatných úkolů" , „Korespondenčních úkolů" atp. Postupná tvorba a úprava svého vlastního kurzu také bude praktickým a doufám, také přínosným, výstupem z kurzu opravňujícím k získání závěrečného certifikátu. Věřím, že tato krátká publikace může prakticky posloužit nejen výše zmíněné cílové skupině, ale i širšímu okruhu potencionálních uživatelů LMS Moodle. Autor.2 1 Ostravská univerzita: Oddělení informačních systémů a databází; Slezská univerzita: Oddělení eLearningu. 2 V případě dotazů, poznámek, konzultací, námětů atp. mne íRobert Kempný) prosím kontaktujte e-mailem: rob ert. kempnyfg), slu.cz. 5 RYCHLÝ NÁHLED STUDIJNÍ OPORY Výhody elearningem podpořené výuky Začátkem nového milénia do českých vysokých škol a univerzit začal pronikat eLearning. Tato technologie byla spojována na mnohých konferencích především s distančním typem studia. Přesto, že LMS Moodle jakož to eLearningový systém poskytuje kompletní služby pro podporu výuky, je stále podvědomě vnímán jako něco okrajového určeného jen pro studenty kombinovaného studia. V rámci první kapitoly se tedy pokusíme uvést faktory a argumenty k čemu je LMS dobrý. Úvod k LMS a Moodle Pro orientaci, komunikaci či vzdělávání v každém oboru je jednou z nezbytností seznámit se s používanými odbornými pojmy, zkratkami, vazbami či zázemím. TV rámci tématu kapitoly si uveďme několik často užívaných pojmů, odkážeme se na externí zdroje z nichž si v případě zájmu dále můžeme rozšířit informace o vývoji eLearningu, historii a technických podmínkách pro provoz LMS Moodle. V závěrečné části kapitoly se pak již zaměříme na uživatelský profil v LMS Moodle a jeho nastavení, neboť tato nastavení mohou významně ovlivnit další služby systému. S uživatelskou politikou také souvisí systém rolí, který ovlivňuje práva jednotlivých uživatelů k obsahu LMS. Kurz v LMS Moodle Kurz je základní organizační jednotkou sestávající s dílčích stavebních kamenů bloků a modulů, s výčtem a krátkou charakteristikou se samozřejmě seznámíme v rámci tématu kapitoly. Abychom však mohli započít s výstavbou kurzu, je potřeba se také seznámit s možnostmi nastavení a také s ovládacími prvky kurzu. Vestavěný textový editor Stránky s nastavením jednotlivých modulů a bloků obsahují pole do, kterých můžeme vkládat a formátovat text ať již informativního, instruktážního a nebo dokonce výukového charakteru. Abychom mohli tyto texty editovat uveďme si některá specifika a základní postupy ovládání a využívání interního textového respektive HTML editoru. Soubory a Souborová správa Počítačové soubory jsou formou reprezentace a distribuce digitálního obsahu. Proto, abychom mohli tento obsah využít, je potřeba seznámit se se způsoby správy souborů v LMS Moodle a také si uvést možné nástroje pro úpravu různých souborových formátů. Kapitola by nebyla úplná, kdybychom se nepozastavili i nad autorskými právy v rámci tvorby studijního obsahu a správným citováním cizích zdrojů. Použití vybraných modulů a bloků V tématu kapitoly si popíšeme některé vybrané moduly a bloky, kterými vytváříme vlastní obsah kurzu a které mohou ve vhodné kombinaci přinést očekávanou přidanou hodnotu nejen studentům, ale usnadnit organizaci kurzu během výuky, zvláště co se komunikačních dovedností týče. 6