ŠEREK, Jan a Hana MACHÁČKOVÁ. Role of school climate and personality in the development of Czech adolescents’ political self-efficacy. Applied Developmental Science. Abingdon: Francis, 2019, roč. 23, č. 3, s. 203-213. ISSN 1088-8691.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Role of school climate and personality in the development of Czech adolescents’ political self-efficacy
Autoři ŠEREK, Jan (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana MACHÁČKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Applied Developmental Science, Abingdon, Francis, 2019, 1088-8691.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Psychologie
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14230/19:00107151
Organizace Fakulta sociálních studií – Masarykova univerzita – Repozitář
UT WoS 000474442900001
Klíčová slova anglicky political self-efficacy; open classroom climate; shyness; need for cognition
Návaznosti GA14-20582S, projekt VaV.
Změnil Změnil: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Změněno: 4. 9. 2020 22:33.
Anotace
This study examined the effects of school climate (open classroom and positive student relationships) and personality dispositions (shyness and need for cognition) on adolescents' political self-efficacy. Data were collected in 2014 from 1,954 Czech ninth- and tenth-graders (mean age = 15.60). A multilevel analysis showed that school-level political self-efficacy predicted self-efficacy for local politics. However, schools and classrooms were rather homogeneous in terms of students’ mean political self-efficacy and students' self-reported acquisition of civic skills at school. Hence, school characteristics had only limited associations with adolescents' political self-efficacy. At the same time, students' political efficacy had a considerable association with lower shyness and higher need for cognition. These results suggest that the development of political efficacy at school goes beyond simple general influences of school environment and individual differences between students must be considered.
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
Serek_Machackova2017.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru 25. 1. 2018

Vlastnosti

Název
Serek_Machackova2017.pdf
Adresa v ISu
https://repozitar.cz/auth/repo/27553/488191/
Adresa ze světa
https://repozitar.cz/repo/27553/488191/
Adresa do Správce
https://repozitar.cz/auth/repo/27553/488191/?info
Ze světa do Správce
https://repozitar.cz/repo/27553/488191/?info
Vloženo
Čt 25. 1. 2018 00:53

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • osoba Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Atributy
 
Serek_Machackova2017.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru 15. 8. 2020

Vlastnosti

Název
Serek_Machackova2017.pdf
Adresa v ISu
https://repozitar.cz/auth/repo/27553/870157/
Adresa ze světa
https://repozitar.cz/repo/27553/870157/
Adresa do Správce
https://repozitar.cz/auth/repo/27553/870157/?info
Ze světa do Správce
https://repozitar.cz/repo/27553/870157/?info
Vloženo
So 15. 8. 2020 02:25

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • osoba Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Atributy
 
Vytisknout
Přidat do schránky Zobrazeno: 10. 5. 2024 12:59