Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{26066, author = {Kosinka, Jan Petr}, article_location = {Praha}, article_number = {6}, keywords = {individualism; civilization crisis; dictatorship ofrelativism; legitimacy; metaphysics}, language = {cze}, issn = {0231-6625}, journal = {Právník}, title = {Metafyzické příčiny krize moderního státu}, url = {https://is.muni.cz/publication/1386493/cs/Metafyzicke-priciny-krize-moderniho-statu/Petr-Kosinka?vysledek=24334}, volume = {156}, year = {2017} }
TY - JOUR ID - 26066 AU - Kosinka, Jan Petr PY - 2017 TI - Metafyzické příčiny krize moderního státu JF - Právník VL - 156 IS - 6 SP - 538-557 EP - 538-557 PB - Ústav státu a práva AV ČR, v. v .i. SN - 0231-6625 KW - individualism KW - civilization crisis KW - dictatorship ofrelativism KW - legitimacy KW - metaphysics UR - https://is.muni.cz/publication/1386493/cs/Metafyzicke-priciny-krize-moderniho-statu/Petr-Kosinka?vysledek=24334 N2 - Pavel Holländer rozpoutal svým textem Soumrak moderního státu uveřejněným na stránkách časopisu Právník, jakož i stať Finanční ústava aneb defenzivní konstitucionalismus současné doby, rozsáhlou debatu, do které kromě hlavního oponentního hlasu ve formě polemiky Jiřího Přibáně s prvně jmenovaným článkem Holländerovým pod názvem Ranní červánky globálního konstitucionalismu: O radostné právní vědě v postnacionální společnosti postupně přispělo svými pohledy hned několik dalších autorů. Cílem tohoto článku je zamyšlení nad nejobecnějšími příčinami krize moderního státu, z nichž jednotlivé její průvodní jevy vyplývají. Příčinu krize spatřuji v souladu s výše uvedenými Holländerovými texty v absenci obecně sdíleného důvodu legitimity moci, absenci zdůvodnění statusu jednotlivce, zásadní modifikaci kategorií vnitřní a vnější suverenity, ztrátě funkčnosti státu a opuštění pořádacích principů právního řádu. Zásadní problém však nevidím v zániku moderního státu v jeho nacionální nebo občanské formě, nýbrž v erozi některých základních univerzálních atributů "vnitřní morálky práva" (nerozpornost, srozumitelnost. stabilita),jak je definoval Lon L. Fuller, a v absenci jakéhokoliv jednotného referenčního, identifikačního, normativního a legitimizačního rámce za současné absence jednotné normativní morálky, což v důsledku podlamuje právo v jeho vlastním normativním základu. V tomto smyslu je "soumrak" moderního státu rozpoznáván jako další završující se etapa nominalistické revoluce, která v západní civilizaci probíhá již od přelomu středověku a novověku. Nyní se však již začínají ukazovat její absurdní konce ústící do "postfakticismu". Dospívám k závěru, že otázku po transcendentálním základu legitimity práva a morálky nelze ani ve 21. století odhodit do starého železa. Lze pozorovat vzrůstající zájem o význam náboženství pro společnost, a to i v Evropě; na druhé straně však i protichůdné tendence posilování radikálního sekularismu na Západě. Řešení proto lze spatřovat v návratu a cílevědomém prohlubování a společenském upevňování nejobecnějších konstitutivních hodnot západních společnosti, které se historicky mimořádně osvědčily a jejichž rovnováha je schopná zaručit jak rozvoj státu, tak garanci autentické svobody jednotlivce. Opuštění těchto hodnot a myšlenkových vzorců považuji za vlastní příčinu krize, respektive hrozby v ní obsažené. ER -
KOSINKA, Jan Petr. Metafyzické příčiny krize moderního státu. \textit{Právník}. Praha: Ústav státu a práva AV ČR, v. v .i., 2017, roč.~156, č.~6, s.~538-557. ISSN~0231-6625.
|