a 2016

Moc ve školních třídách studentů učitelství: souhrnné výsledky projektu GAČR

VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Tomáš KOHOUTEK et. al.

Basic information

Original name

Moc ve školních třídách studentů učitelství: souhrnné výsledky projektu GAČR

Name (in English)

Power in Classess Taught by Student Teachers: Summarizing Research Results

Authors

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina LOJDOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Josef LUKAS (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Tomáš KOHOUTEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

2016

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Konferenční abstrakta

Field of Study

Pedagogy and education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/16:00088522

Organization

Pedagogická fakulta – Repository – Repository

Keywords (in Czech)

moc ve školní třídě; smíšený výzkum; studenti učitelství; učitelské praxe

Keywords in English

power in the classroom; mixed methods design; student teachers; teaching practice

Links

GA13-24456S, research and development project.
Změněno: 3/9/2020 16:27, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

V originále

Cílem výzkumu bylo popsat, jaké podoby nabývá moc ve školních třídách na druhém stupni českých základních škol, v nichž vybraní studenti učitelství realizují svoji dlouhodobou učitelskou praxi. Zajímali jsme se o to, jakým způsobem se mocenské vztahy utvářejí, jakým způsobem se na jejich podobě vybraní studenti učitelství i jejich žáci podílejí a jak podobu moci ve třídě obě strany reflektují. Uchopit komplexní fenomén moci jsme se pokusili skrze smíšený výzkumný design. Položili jsme si základní výzkumnou otázku: Jak probíhá proces vyjednávání moci mezi studenty učitelství a jejich žáky ve vyučování na druhém stupni české základní školy v průběhu dlouhodobé pedagogické praxe? Kvalitativní část je postavena na videozáznamech výuky osmi studentů učitelství v průběhu jednoho semestru, na polostrukturovaných rozhovorech s těmito studenty a na denících, které si psali v průběhu praxe. Kvantitativní data vnáší do naší studie výsledky dotazníku Báze moci: verze pro studenty učitelství distribuované žákům v osmi třídách studentů učitelství z našeho výzkumného vzorku.

In English

The aim of the project is to describe in detail how power is negotiated, used, and perceived by student teachers and their pupils on the level of lower secondary schools (ISCED 2A) whom the student teachers teach during their one semester long teaching practice. To deal with complex phenomenon of power, a design of mixed methods research was applied. The main research question was: How does a process of power negotiation take place between student teachers and their students in classes in Czech lower secondary schools during their long-term teaching practice? The qualitative part was based on video-studies of eight student teachers’ teaching in the course of one semester, on semi-structured interviews with these student teachers, and on reflective diaries that were written by these student teachers during their teaching practice. Quantitative data bring results of the Power Bases: Version for Student Teachers questionnaire into our study. This questionnaire was distributed to the students from eight classes where the student teachers from our research sample were teaching.

Files attached