D 2016

Competencies measured in assessment centers: Predictors of transformational leadership and leader's effectiveness

DOČEKALOVÁ, Soňa, Martin VACULÍK a Jakub PROCHÁZKA

Základní údaje

Originální název

Competencies measured in assessment centers: Predictors of transformational leadership and leader's effectiveness

Autoři

DOČEKALOVÁ, Soňa (203 Česká republika, domácí), Martin VACULÍK (203 Česká republika, domácí) a Jakub PROCHÁZKA (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Reading, UK, Governance, od s. 76-83, 8 s. 2016

Nakladatel

ACPI

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Řízení, správa a administrativa

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/16:00090018

Organizace

Fakulta sociálních studií – Masarykova univerzita – Repozitář

ISBN

978-1-910810-84-2

UT WoS

000401232800010

Klíčová slova česky

kompetence; výkonová orientace; efektivita leadera; výkon skupiny; transformační leadership; assessment centrum

Klíčová slova anglicky

competencies; achievement orientation; perceived leaders’ effectiveness; leadership emergence; group performance; transformational leadership; assessment center

Návaznosti

MUNI/A/1077/2015, interní kód Repo.
Změněno: 3. 9. 2020 00:42, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

The objective of this study is to explore which competencies predict leader effectiveness. Based on theory and job analysis, we observed the effects of five leaders' competencies (achievement orientation, problem analysis and problem solving, social sensitivity, influence, and integrity) on three indicators of effectiveness (perceived leader's effectiveness, leadership emergence, and team performance). Furthermore, we examined whether transformational leadership mediates these effects. We collected the data during an interuniversity student team competition. A total of 57 team leaders and 364 team members participated in the study. At the beginning of the competition, we measured the leaders' competencies through assessment centers. Each leader was assessed by 4 trained assessors in a one day long assessment center consisting of multiple individual and group model situations. After 6 months of teamwork, we measured the perceived leaders' effectiveness, leadership emergence and transformational leadership using questionnaires, and we estimated the teams' performance based on the ranking of the teams in the competition. The results show that leader achievement orientation is a significant predictor of perceived leader effectiveness, leadership emergence and team performance. The other four competencies do not predict leader effectiveness. There is no relation between competencies and transformational leadership; therefore, transformational leadership does not mediate the relation between competencies and effectiveness. The advantages of this study were that we obtained the data regarding the competencies and effectiveness from three different sources and that we measured competencies before the teamwork began. An average of more than 6 subordinates per leader ensures highly reliable evaluations of leaders' transformational leadership, perceived effectiveness and leadership emergence. The results can be applied to leader selection for short-term team projects.

Česky

Studie se věnuje vztahu mezi kompetencemi leadera a jeho/její efektivitou. Zkoumali jsme pět kompetencí (orientaci na výsledky, analytické myšlení a řešení problémů, interpersonální citlivost, vliv a integritu) a tři ukazatele efektivity (efektivitu leadera vnímanou následovníky, leadership emergence, výkon týmu na základě skutečných výsledků). Sledovali jsme také, zda transformační přístup leadera mediuje vztah mezi kompetencemi a efektivitou. Data jsme získali v rámci meziuniverzitní projektové soutěže. Respondenty bylo 364 členů týmů a 57 jejich leaderů. Na začátku soutěže prošli všichni leadeři celodenním assessment centrem, kde 4 trénovaní hodnotitelé posuzovali jejich kompetence. Po šesti měsících soutěže hodnotili členové týmu efektivitu, leadership emergence a transformační přístup svých vedoucích. Výkon týmu jsme měřili skrze výsledky týmu v projektové soutěži. Ze všech kompetencí se jako jediný prediktor efektivity leadera projevila orientace na výsledky, která souvisela se všemi třemi sledovanými indikátory efektivity. Transformační leadership nesouvisel s žádnou ze sledovaných kompetencí a také nemedioval vztah mezi kompetencemi a efektivitou leadera. Silnou stránkou výzkumu je získání dat ze tří různých zdrojů a v různých časech. Další silnou stránkou je v průměru více než 6 následovníků hodnotících každého leadera.

Přiložené soubory