p 2015

Kristijonas Donelaitis a jeho Metai: hledání koheze

ŠEFERIS, Vaidas

Základní údaje

Originální název

Kristijonas Donelaitis a jeho Metai: hledání koheze

Název anglicky

Kristijonas Donelaitis and his poem Metai: on the search of the cohesion

Autoři

ŠEFERIS, Vaidas (440 Litva, garant, domácí)

Vydání

Pražský lingvistický kroužek, FF UK, 23 03 2015, 2015

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

Jazykověda

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00082671

Organizace

Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

Klíčová slova česky

Donelaitis; Donalitius; Roční doby; litevská literatura; textová koheze; baltistika; filologie; stará literatura; izotopie; diskursivní izotopie; diskurs; diskursivní analýza; Pobaltí; Baltské státy

Klíčová slova anglicky

Donelaitis; Donalitius; The Seasons; Lithuanian literature; textual cohesion; isotopy; discourse; text; old literature; philology; Baltic lands

Návaznosti

MUNI/A/1107/2014, interní kód Repo.
Změněno: 2. 9. 2020 02:25, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

Základní dílo litevské literatury - „Roční doby“ Kristijonase Donelaitise - zůstávají také jednou z největších záhad této literatury. Nevíme, kdy přesně vznikly (pravděpodobně v polovině 18. st.), nevíme, komu byly určeny, nevíme, zda je autor zamýšlel jako jedno a jednotné dílo či takový záměr neměl. Kolísá také žánrové zařazení tohoto básnického díla. Jak tedy můžeme rozumně uchopit celistvost tohoto textu? Jaké nástroje k tomu nabízí moderní filologie? A k jakým výsledkům s jejich pomocí dospějeme?

Anglicky

The basic literary work of the Lithuanian literature - Metai (The Seasons) by Kristijonas Donelaitis - remains also one of the greatest mysteries of this literature. We know neither exact dates of its creation, nor the intended composition: whether Metai was composed as one and coherent text or as four independent poems. So how we can approach this work of art? What instruments does modern philology have to analyze it? And what results could we expect by applying those instruments?

Přiložené soubory