VLČKOVÁ, Kateřina and Jan MAREŠ. Reflexe bází moci učitelů žáky druhého stupně základních škol (Reflection of Teacher´s Power Bases by Lower Secondary Students). In XXII. konference České asociace pedagogického výzkumu: Pedagogický výzkum - spojnice mezi teorií a praxí. 2014. ISBN 978-80-86768-91-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Reflexe bází moci učitelů žáky druhého stupně základních škol
Name (in English) Reflection of Teacher´s Power Bases by Lower Secondary Students
Authors VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jan MAREŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition XXII. konference České asociace pedagogického výzkumu: Pedagogický výzkum - spojnice mezi teorií a praxí, 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Konferenční abstrakta
Field of Study Pedagogy and education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/14:00073949
Organization Pedagogická fakulta – Repository – Repository
ISBN 978-80-86768-91-5
Keywords (in Czech) percepce moc; báze moci; učitel; žáci druhého stupně základní školy; adaptace TPUS
Keywords in English power perception; power bases; lower secondary pupils; adaptation of TPUS
Links GA13-24456S, research and development project.
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 1/9/2020 21:53.
Abstract
gt; 0,87). Žáci uvedli, že učitelé nejvíce využívají expertní moc a odměňující moc. Specifické postavení v hodnocení měla moc donucovací a legitimní, které žáci nerozlišovali. Nejméně využívaná je patrně referenční moc, pro kterou je charakteristické buď identifikování se s učitelem, nebo přejímání jeho úhlu pohledu.
Abstract (in English)
Reflection of teacher´s power according the Frenche and Raven´s (1959) classification of relational power (reward, coercive, legitimate, expert, referent) was measured by a Czech adaptation of TPUS at lower secondary level of education. The convenient sample consisted of 2188 students and 117 classes/teachers of elementary schools in subject Civics, Geography, History and Czech literature. Cronbach´s alpha coefficient of reliability was higher than .87 for all power bases. Students reported the highest use of reward and expert power. The coercive and legitimate power bases had a specific position – as they were not distinguished by the students as two factors but one. The least used was referent power, which is typical for the identification with the teacher and understanding her/his point of view.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
anotace_dotaznik_vysledky_capv2014_15_4_2014.docx   File version 1/9/2020

Properties

Name
anotace_dotaznik_vysledky_capv2014_15_4_2014.docx
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/16769/897822/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/16769/897822/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/16769/897822/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/16769/897822/?info
Uploaded/Created
Tue 1/9/2020 21:53

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Attributes
 
Print
Add to clipboard Displayed: 28/4/2024 13:29