Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@proceedings{16587, author = {Mareš, Jan and Vlčková, Kateřina and Šalamounová, Zuzana}, booktitle = {ČAPV - Konference České asociace pedagogického výzkumu}, keywords = {percieved teacher power; classroom; questionnaire adpatation}, language = {cze}, title = {Vnímaná moc učitele ve školní třídě: adaptace dotazníku Teacher Power Use Scale}, year = {2013} }
TY - CONF ID - 16587 AU - Mareš, Jan - Vlčková, Kateřina - Šalamounová, Zuzana PY - 2013 TI - Vnímaná moc učitele ve školní třídě: adaptace dotazníku Teacher Power Use Scale KW - percieved teacher power KW - classroom KW - questionnaire adpatation N2 - Vnímání moci učitele v pojetí vycházejícím z teorie Frenche a Ravena (1960) rozlišujícím báze moci (donucovací, odměňovací, referenční, legitimní a expertní) je v české pedagogice relativně novým výzkumným tématem. Fenomén moci byl dosud u nás zkoumán hlavně kvalitativně, prostřednictvím rozhovorů a pozorování (Šeďová, 2012, Šalamounová, 2011). Ke zjišťování vnímané moci je ale možné použít také dotazníky. Mezi aktuální a nejvíce rozšířené dotazníky měřící zmíněné báze moci patří Teacher Power Use Scale (Schrodt, Witt a Turman, 2007) určený v původní verzi pro středoškoláky. Příspěvek představuje postup adaptace tohoto dotazníku pro podmínky druhého stupně české základní školy. Prezentuje psychometrické vlastnosti adaptované verze dotazníku a diskutuje o možnostech dalšího vývoje nástroje i alternativní možnosti měření vnímání moci učitele žáky i samotným učitelem. Představenou českou adaptaci nástroje je možné v českých podmínkách použít pro měření jednotlivých bází moci, a to jak ve výzkumu, tak pro výukové či (auto)evaluační účely. ER -
MAREŠ, Jan, Kateřina VLČKOVÁ and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Vnímaná moc učitele ve školní třídě: adaptace dotazníku Teacher Power Use Scale (Perceived teacher power in the classroom: Czech adaptation of Teacher Power Use Scale). In \textit{ČAPV - Konference České asociace pedagogického výzkumu}. 2013.
|