N 2013

Metodika optimalizace institucionálního prostředí v železniční dopravě v České republice.

KVIZDA, Martin, Petr MLSNA, Tomáš NIGRIN, Daniel SEIDENGLANZ, Zdeněk TOMEŠ et. al.

Basic information

Original name

Metodika optimalizace institucionálního prostředí v železniční dopravě v České republice.

Name (in English)

Methodology for the optimization of the institutional environment in rail transport in the Czech Republic.

Authors

KVIZDA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr MLSNA (203 Czech Republic), Tomáš NIGRIN (203 Czech Republic), Daniel SEIDENGLANZ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zdeněk TOMEŠ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

2013

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Cert., akred., schvál. metodiky, specializované mapy, léčebné, památkové postupy

Field of Study

Management, administration and clerical work

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14560/13:00065544

Organization

Ekonomicko-správní fakulta – Repository – Repository

Keywords (in Czech)

železniční doprava; regulační orgán; poplatky za přístup na infrastrukturu; liberalizace železnic

Keywords in English

rail industry; regulation authority; infrastructure fees; liberalization of railways

Technical parameters

Licenční smlouva k užití výsledků výzkumu a vývoje č.j. CTT 04-2014-Stu-MDČR uzavřená dne 29. 1. 2014 mezi smluvními stranami: Masarykova univerzita a Univerzita Karlova v Praze jako poskytovatelé na straně jedné a Ministerstvo dopravy ČR (IČ 66003008, zastoupené JUDr. Ondřejem Michalčíkem ondrej.michalcik@mdcr.cz) jako příjemce na straně druhé.

Links

TD010063, research and development project.
Změněno: 1/9/2020 19:04, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

V originále

Obsahem metodiky je doporučení postupu pro vyřešení otázky absence regulačního orgánu pro sektor železniční dopravy dle požadavků evropské legislativy; dále postup liberalizace železniční dopravy skrze minimalizaci bariér volného podnikání s jasným vymezením činnosti správce infrastruktury a jeho role ve vztahu k incumbentovi (konkrétně v případě České republiky dokončením vydělení infrastruktury a činností spojených s údržbou a řízením sítě od Českých drah). S tím souvisí doporučený postup pro transparentní a nediskriminační stanovení poplatků za použití dopravní cesty včetně odběru trakční energie a rekuperace, s cílem dosáhnout ekonomické rovnováhy mezi užitím cesty a náklady na zajištění provozu na ní. Metodika navrhuje přidělení kapacity na základě ekonomických stimulů (cena cesty ve vazbě na kvalitu, resp. s možností jejich dražby) spolu s uzavřením několikaleté rámcové smlouvy, což by na základě koncepčních požadavků objednatelů a dopravců upřesňovalo strategii investičního rozvoje sítě. Pro osobní dopravu metodika navrhuje základní varianty vzájemného uznávání jízdních dokladů mezi dopravci.

In English

The content of this methodology is the recommended procedure for resolving the question of the absence of a regulatory authority of rail industry according to European legislation; further the process of liberalization of rail transport through minimizing barriers to free enterprise with a clear definition of the activity of an infrastructure and its role in relation to the incumbent. Related to this is the recommended procedure for transparent and non-discriminatory infrastructure pricing, including sampling traction and energy recovery, to achieve economic balance between the use of the infrastructure and operation costs. The methodology proposes the allocation of capacity on the basis of economic incentives (costs in relation to quality, auctions) together with framework agreements. For passenger transport methodology proposes the basic variant of mutual recognition of travel documents between carriers.

Files attached