VLČKOVÁ, Kateřina, Miroslav JANÍK and Jarmila BRADOVÁ. Návrh designu výzkumu shluků a sekvencí strategií učení se cizímu ve vazbě na vzdělávací výsledky žáků (Clusters and sequences of foreign language learning strategies and achievement). In Jubilejní XX. konference České asociace pedagogického výzkumu s názvem Kvalita ve vzdělávání. 2012.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Návrh designu výzkumu shluků a sekvencí strategií učení se cizímu ve vazbě na vzdělávací výsledky žáků
Name (in English) Clusters and sequences of foreign language learning strategies and achievement
Authors VLČKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Miroslav JANÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jarmila BRADOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution).
Edition Jubilejní XX. konference České asociace pedagogického výzkumu s názvem Kvalita ve vzdělávání, 2012.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Konferenční abstrakta
Field of Study Pedagogy and education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00058014
Organization Pedagogická fakulta – Repository – Repository
Keywords (in Czech) design výzkumu; strategie učení; cizí jazyk; shluky a sekvence strategií; výsledky vzdělávání
Keywords in English research design; learning strategies; foreign language; sequences and clusters of strategies; educational achievements
Links GAP407/12/0432, research and development project.
Changed by Changed by: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Changed: 1/9/2020 14:05.
Abstract
Zkoumání shluků a sekvencí strategií učení a jejich orchestrace představuje jednu z nových metodologických otázek v oblasti teorie osvojování cizího jazyka. Příspěvek prezentuje design navrhovaného výzkumu a diskutuje o jeho metodologických a konceptuálních limitech. Vycházíme z premisy, že strategie se nevyskytují izolovaně, nýbrž ve shlucích a sekvencích, a rozhodující pro úspěšnost učení je kvalita jejich orchestrace. Shluky a sekvence strategií jsou zkoumány u typických učebních situací spojených s používáním a osvojováním jednotlivých řečových dovedností (čtení, psaní, mluvení, poslech). Strategie jsou zjišťovány na základě přímého i nepřímého (videozáznam) pozorování, myšlení nahlas a navazujícího vybavovacího interview se žáky. Úspěšnost orchestrace strategií je hodnocena na základě úspěšnosti řešení dané jazykové situace, resp. úlohy expertním ratingovým posouzením. V tomto smyslu si klademe také otázku, které typy shluků a sekvencí strategií jsou charakteristické pro úspěšné/neúspěšné řešení úloh a s jakými dalšími parametry z hlediska jedince jsou spojeny. Pro zjišťování těchto parametrů navrhujeme použití dalších výzkumných nástrojů.
Abstract (in English)
Exploring clusters and sequences of learning strategies and their orchestration is one of rising methodological questions in the theory of foreign language acquisition. Paper presents design of the proposed research and discusses its conceptual and methodological limits. Based on the premise that strategies do not occur in isolation but in clusters and sequences, we assume that the quality of the orchestration is crucial to the success of learning. Clusters and sequence strategies are examined in typical learning situations associated with the use and acquisition of particular language skills (reading, writing, speaking and listening). Strategies are derived from direct and indirect (video) observation, think-alouds, and follow-up interviews with students. Success of strategy orchestration is evaluated on the basis of success of solving particular language situation or the task by expert rating assessment. In this respect we also raise the question what types of strategy clusters and sequences are characteristic for successful / unsuccessful task solving, and what other parameters they are related to in terms of the individual. To determine these parameters, we propose to use further research instruments.
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
2012_poster_capv_design.pdf Licence Creative Commons  File version 15/7/2013

Properties

Name
2012_poster_capv_design.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/16301/104824/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/16301/104824/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/16301/104824/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/16301/104824/?info
Uploaded/Created
Mon 15/7/2013 00:50

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Ľuboš Lunter, uco 143320
Attributes
 
2012_poster_capv_design.pdf Licence Creative Commons  File version 1/9/2020

Properties

Name
2012_poster_capv_design.pdf
Address within IS
https://repozitar.cz/auth/repo/16301/895435/
Address for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/16301/895435/
Address within Manager
https://repozitar.cz/auth/repo/16301/895435/?info
Address within Manager for the users outside IS
https://repozitar.cz/repo/16301/895435/?info
Uploaded/Created
Tue 1/9/2020 14:05

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • a concrete person RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • a concrete person Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Attributes
 
Print
Add to clipboard Displayed: 10/5/2024 23:20