Přehled o publikaci
2013
Current Problems of the Concept of Foreign Language Learning Strategies
ŠVEJDÍKOVÁ, Kateřina and Kateřina VLČKOVÁBasic information
Original name
Current Problems of the Concept of Foreign Language Learning Strategies
Name in Czech
Současné problémy konceptu strategií učení se cizímu jazyku
Authors
ŠVEJDÍKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina VLČKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
sv. 17. Münster, Education and Languages in Europe/ Bildung und Sprachen in Europa. Austria: Forschung und Wissenschaft - Erziehungswissenschaft Bd. 17, p. 459-468, 10 pp. 2013
Publisher
LIT Verlag
Other information
Language
English
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
Pedagogy and education
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/13:00073397
Organization
Pedagogická fakulta – Repository – Repository
ISBN
978-3-643-50505-7
UT WoS
000333716900048
Keywords (in Czech)
strategie učení; cizí jazyky; konceptuální problémy
Keywords in English
learning strategies; foreign languages; conceptual problems
Links
GAP407/12/0432, research and development project. MUNI/A/0744/2012, interní kód Repo.
Changed: 1/9/2020 15:12, RNDr. Daniel Jakubík
In the original language
Learning strategies present a crucial concept of educational psychology, instructional science, neuroscience, informatics and others. Since the 1960s, language learning strategies have also been gaining an important place in the theory of first, second, and foreign language acquisition set in the scientific discipline of linguodidactics and psycholinguistics. Nowadays, foreign language learning strategy is a concept that captures a wide range of linguistic behaviours in the foreign language learning. The problems of this wide strategy conceptualisation will be discussed in the paper. The focus will be on specific features of learning strategies, like level of their consciousness, extent of attention given to specific strategy use, explicitness of strategy use, degree of goal orientation, strategy size or level, amount of strategy clustering and sequencing and strategy orchestration and their potential for learning, and effectiveness.
In Czech
Strategie učení představují klíčový koncept pedagogické psychologie, didaktiky, neurověd, informatiky a jiných vědních disciplín. Od roku 1960 získávají strategie učení se jazyku na významu v teoriích o osvojování prvního, druhého a cizího jazyka, které spadají pod vědecké disciplíny lingvodidaktika a psycholingvistika. V současnosti jsou strategie učení se cizímu jazyku konceptem, který zahrnuje širokou škálu způsobů jednání při učení se cizímu jazyku. Článek se zabývá problematikou této široké konceptualizace strategií a zaměřuje se na konkrétní znaky strategií učení, jako je například úroveň jejich povědomí, míra pozornosti věnovaná používání specifických strategií, explicita používání strategií, stupeň orientování se na cíl, velikost či úroveň strategií, počet shluků a sekvencí strategií, orchestrace strategií a jejich potenciál k učení se a efektivitě.