D 2013

Current Problems of the Concept of Foreign Language Learning Strategies

ŠVEJDÍKOVÁ, Kateřina and Kateřina VLČKOVÁ

Basic information

Original name

Current Problems of the Concept of Foreign Language Learning Strategies

Name in Czech

Současné problémy konceptu strategií učení se cizímu jazyku

Authors

ŠVEJDÍKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kateřina VLČKOVÁ (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

sv. 17. Münster, Education and Languages in Europe/ Bildung und Sprachen in Europa. Austria: Forschung und Wissenschaft - Erziehungswissenschaft Bd. 17, p. 459-468, 10 pp. 2013

Publisher

LIT Verlag

Other information

Language

English

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

Pedagogy and education

Country of publisher

Germany

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/13:00073397

Organization

Pedagogická fakulta – Repository – Repository

ISBN

978-3-643-50505-7

UT WoS

000333716900048

Keywords (in Czech)

strategie učení; cizí jazyky; konceptuální problémy

Keywords in English

learning strategies; foreign languages; conceptual problems

Links

GAP407/12/0432, research and development project. MUNI/A/0744/2012, interní kód Repo.
Changed: 1/9/2020 15:12, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

In the original language

Learning strategies present a crucial concept of educational psychology, instructional science, neuroscience, informatics and others. Since the 1960s, language learning strategies have also been gaining an important place in the theory of first, second, and foreign language acquisition set in the scientific discipline of linguodidactics and psycholinguistics. Nowadays, foreign language learning strategy is a concept that captures a wide range of linguistic behaviours in the foreign language learning. The problems of this wide strategy conceptualisation will be discussed in the paper. The focus will be on specific features of learning strategies, like level of their consciousness, extent of attention given to specific strategy use, explicitness of strategy use, degree of goal orientation, strategy size or level, amount of strategy clustering and sequencing and strategy orchestration and their potential for learning, and effectiveness.

In Czech

Strategie učení představují klíčový koncept pedagogické psychologie, didaktiky, neurověd, informatiky a jiných vědních disciplín. Od roku 1960 získávají strategie učení se jazyku na významu v teoriích o osvojování prvního, druhého a cizího jazyka, které spadají pod vědecké disciplíny lingvodidaktika a psycholingvistika. V současnosti jsou strategie učení se cizímu jazyku konceptem, který zahrnuje širokou škálu způsobů jednání při učení se cizímu jazyku. Článek se zabývá problematikou této široké konceptualizace strategií a zaměřuje se na konkrétní znaky strategií učení, jako je například úroveň jejich povědomí, míra pozornosti věnovaná používání specifických strategií, explicita používání strategií, stupeň orientování se na cíl, velikost či úroveň strategií, počet shluků a sekvencí strategií, orchestrace strategií a jejich potenciál k učení se a efektivitě.

Files attached