Informační systém Repo 

Comparison of English and German foreign language learner strategy

česky | in English

Přihlášení

eduID.cz
 
VLČKOVÁ, Kateřina a Miroslav JANÍK. Comparison of English and German foreign language learner strategy. In EUROSLA22: 22nd Annual Conference of the European Second Language Association: Expanding discipline boundaries. 2012.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Comparison of English and German foreign language learner strategy
Název česky Srovnání strategií učení žáků v angličtině a němčině
Autoři VLČKOVÁ, Kateřina a Miroslav JANÍK.
Vydání EUROSLA22: 22nd Annual Conference of the European Second Language Association: Expanding discipline boundaries, 2012.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Book of abstracts
Organizace Pedagogická fakulta - Masarykova univerzita
Klíčová slova česky strategie učení; němčina; angličtina; cizí jazyk
Klíčová slova anglicky foreign language learning strategies; German; English
Návaznosti GAP407/12/0432, projekt VaV.
Změnil Změnil: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Změněno: 26. 3. 2013 00:50.
Anotace
INTRODUCTION: Learning strategies capture a wide range of linguistic behaviours and most often are defined as sets of “conscious thoughts and actions that a learner takes to achieve a learning goal” (Chamot 2004), or as “operations to acquire, retain, retrieve or perform” (Rigney 1978). Strategies are most often classified according to psychological functions. In our research, Oxford’s (1990) classification is used. Strategies are divided into direct (memory, cognitive, compensatory) and indirect (metacognitive, affective, social) ones. Our research question was: Does the use of learner strategies differ according to the acquired foreign language (English or German)? METHODS: The research is based on adapted, enlarged inventory SILL (Oxford 1990). Research sample comprised 1482 pupils at the end of primary education, 2384 pupils at the end of lower secondary comprehensive education, and 1038 students at the end of upper secondary comprehensive education. The inventory for the primary pupils consisted of 28 items with a 3-point frequency scale (Cronbach alpha 0.74); for lower (alpha = 0.90) and upper (alpha = 0.80) secondary students of 67 items with a 5-point scale. Students were asked to report their strategy use in a preferred foreign language which was mostly English. RESULTS: Differences in overall strategy use were found only among pupils at primary level. Pupils learning English reported to use strategies more than pupils learning German. Nevertheless, lower secondary pupils learning German reported using memory, affective, and social strategies more than pupils learning English. Relations were significant but extremely weak (R = 0.05). The upper secondary students preferring English tended to use more cognitive strategies, and students who preferred German used more memory and affective strategies. Students at all levels also differed in the use of some single strategies.
Anotace česky
Příspěvek zjišťoval rozdíly v používání strategií učení se žáky v němčině a angličtině. Výzkum byl založen na dotazníkovém šetření vycházejícím z klasifikace strategií učení R. L. Oxford (1990). Zkoumáno bylo 1482 žáků 5. ročníků, 2384 žáků v 9. ročníku základní školy a 1038 žáků předposledních ročníků gymnázií. Inventář strategií pro žáky primárního stupně obsahoval 28 položek na tří bodové škále (Cronbach alpha 0.74); v 9. ročníku (alpha 0.90) a v předposledních ročnících gymnázií (alpha 0.80) byla použita 67 položková baterie na 5 bodové škále. Žáci uváděli používání strategií v preferovaném jazyce, což byla obvykle angličtina. Rozdíly v používání strategií v angličtině a němčině byly na obecné úrovni zjištěny pouze v 5. ročníku. Žáci, kteří se učili anglicky, uváděli vyšší míru používání strategií než žáci učící se jako první/hlavní cizí jazyk němčinu. Dílčí rozdíly na úrovni jednotlivých strategií byly zjištěny na všech 3 úrovních vzdělávání; vztahy byly sice signifikantní, ale extrémně slabé.
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
16023 /2 Jakubík, D. 10. 1. 2013

Vlastnosti

Název
16023
Aplikace
Obnovit.
Adresa v ISu
https://repozitar.cz/auth/repo/16023/
Adresa ze světa
https://repozitar.cz/repo/16023/
Adresa do Správce
https://repozitar.cz/auth/repo/16023/?info
Ze světa do Správce
https://repozitar.cz/repo/16023/?info
Vloženo
Čt 10. 1. 2013 00:50

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
Atributy
 
abstract_eurosla2012_vlckova_En_Ge_strategies.docx Licence Creative Commons  Verze souboru 10. 1. 2013

Práva

Právo číst
 
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • osoba Mgr. Ľuboš Lunter, uco 143320
Atributy
 
eurosla_poster2012_2.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru 5. 3. 2013

Práva

Právo číst
 
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • osoba Mgr. Ľuboš Lunter, uco 143320
Atributy
 
Vytisknout
Přidat do schránky Zobrazeno: 16. 10. 2019 03:45

Relevantní odkazy 

Další projekty

Službu Repozitar.cz provozuje Vývojový tým Informačního systému Masarykovy univerzity.


Nahoru | Aktuální datum a čas: 16. 10. 2019 03:45, 42. (sudý) týden | Přístupnost

Kontakty: repozitar(zavináč/atsign)fi(tečka/dot)muni(tečka/dot)cz