VLČKOVÁ, Kateřina a Miroslav JANÍK. Comparison of English and German foreign language learner strategy. In EUROSLA22: 22nd Annual Conference of the European Second Language Association: Expanding Discipline Boundaries (Book of Abstracts). 2012.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Comparison of English and German foreign language learner strategy
Název česky Srovnání strategií učení žáků v angličtině a němčině
Autoři VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí) a Miroslav JANÍK (203 Česká republika, domácí).
Vydání EUROSLA22: 22nd Annual Conference of the European Second Language Association: Expanding Discipline Boundaries (Book of Abstracts), 2012.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Konferenční abstrakta
Obor Pedagogika a školství
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/12:00057547
Organizace Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky strategie učení; němčina; angličtina; cizí jazyk
Klíčová slova anglicky foreign language learning strategies; German; English
Návaznosti GAP407/12/0432, projekt VaV.
Změnil Změnil: RNDr. Daniel Jakubík, učo 139797. Změněno: 1. 9. 2020 12:45.
Anotace
INTRODUCTION: Learning strategies capture a wide range of linguistic behaviours and most often are defined as sets of “conscious thoughts and actions that a learner takes to achieve a learning goal” (Chamot 2004), or as “operations to acquire, retain, retrieve or perform” (Rigney 1978). Strategies are most often classified according to psychological functions. In our research, Oxford’s (1990) classification is used. Strategies are divided into direct (memory, cognitive, compensatory) and indirect (metacognitive, affective, social) ones. Our research question was: Does the use of learner strategies differ according to the acquired foreign language (English or German)? METHODS: The research is based on adapted, enlarged inventory SILL (Oxford 1990). Research sample comprised 1482 pupils at the end of primary education, 2384 pupils at the end of lower secondary comprehensive education, and 1038 students at the end of upper secondary comprehensive education. The inventory for the primary pupils consisted of 28 items with a 3-point frequency scale (Cronbach alpha 0.74); for lower (alpha = 0.90) and upper (alpha = 0.80) secondary students of 67 items with a 5-point scale. Students were asked to report their strategy use in a preferred foreign language which was mostly English. RESULTS: Differences in overall strategy use were found only among pupils at primary level. Pupils learning English reported to use strategies more than pupils learning German. Nevertheless, lower secondary pupils learning German reported using memory, affective, and social strategies more than pupils learning English. Relations were significant but extremely weak (R = 0.05). The upper secondary students preferring English tended to use more cognitive strategies, and students who preferred German used more memory and affective strategies. Students at all levels also differed in the use of some single strategies.
Anotace česky
Příspěvek zjišťoval rozdíly v používání strategií učení se žáky v němčině a angličtině pomocí dotazníku strategií vycházejícího z klasifikace strategií učení se cizímu jazyku R. L. Oxfordové (1990). Výzkumný vzorek tvořilo 1482 žáků 5. ročníku, 2384 žáků 9. ročníků základní školy a 1038 žáků předposledních ročníků gymnázií.
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
abstract_eurosla2012_vlckova_En_Ge_strategies.docx Licence Creative Commons  Verze souboru 1. 9. 2020

Vlastnosti

Název
abstract_eurosla2012_vlckova_En_Ge_strategies.docx
Adresa v ISu
https://repozitar.cz/auth/repo/16022/894629/
Adresa ze světa
https://repozitar.cz/repo/16022/894629/
Adresa do Správce
https://repozitar.cz/auth/repo/16022/894629/?info
Ze světa do Správce
https://repozitar.cz/repo/16022/894629/?info
Vloženo
Út 1. 9. 2020 12:45

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • osoba Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Atributy
 
eurosla_poster2012_2.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru 1. 9. 2020

Vlastnosti

Název
eurosla_poster2012_2.pdf
Adresa v ISu
https://repozitar.cz/auth/repo/16022/894630/
Adresa ze světa
https://repozitar.cz/repo/16022/894630/
Adresa do Správce
https://repozitar.cz/auth/repo/16022/894630/?info
Ze světa do Správce
https://repozitar.cz/repo/16022/894630/?info
Vloženo
Út 1. 9. 2020 12:45

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. Lucie Vařechová, uco 106253
  • osoba RNDr. Daniel Jakubík, uco 139797
  • osoba Mgr. Jolana Surýnková, uco 220973
Atributy
 
Vytisknout
Přidat do schránky Zobrazeno: 29. 3. 2024 01:31