2012
Inovace a trendy ve výuce žurnalistů
ČUŘÍK, JaroslavBasic information
Original name
Inovace a trendy ve výuce žurnalistů
Name (in English)
Innovations and trends in education of journalists
Authors
ČUŘÍK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, ČUŘÍK, J. a kol.: Nové trendy v médiích I : Online a tištěná média, p. 201-215, 15 pp. 2012
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Chapter(s) of a specialized book
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/12:00060603
Organization
Fakulta sociálních studií – Repository – Repository
ISBN
978-80-210-5825-5
Keywords (in Czech)
inovace výuky žurnalistů; multimediální žurnalistika; praxe
Keywords in English
innovating journalist education; multimedia journalism; practice
Links
CZ.1.07/2.2.00/07.0458, interní kód Repo.
Changed: 1/9/2020 12:42, RNDr. Daniel Jakubík
In the original language
Text Inovace a trendy ve výuce žurnalistů se zabývá proměnami novinářské profese v souvislosti s výukou žurnalistů. Například katedra mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně tak zejména v letech 2009 až 2012 posunula výuku blíže k praxi a k internetové a multimediální žurnalistice. Výsledky jsou nad očekávání dobré – svědčí o tom například hodnocení studentů na novém typu povinných tříměsíčních praxí v redakcích. Po šesti letech (praxe začaly už v roce 2006) sledování praxí zejména prostřednictvím dotazníků určených pro šéfredaktory a anonymních hodnotících dotazníků studentů se potvrdilo, že taková praxe má pro studenty obrovský význam – 70,55 procenta z nich dostalo přímo na praxi nabídku další spolupráce s redakcí, kde působili. Užitečnost studia oboru na katedře pro svou žurnalistickou praxi přitom samotní studenti anonymně ohodnotili za celé období průměrnou známkou 1,97 (stupnice byla 1 až 5, přičemž 1 je nejlepší a 5 nejhorší).
In English
Chapter “Innovations and trends in education of journalists” deals with transformations in the journalist profession in relation to journalist education. For example, the Department of Media Studies and Journalism at the Faculty of Social Studies, Masaryk University in Brno, shifted its curriculum towards practical, web-based and multimedia journalism between 2009 and 2012. The results exceeded the expectations, as evaluations of students in the new type of compulsory three-month newsroom internships show. The internships were introduced in 2006 and in the last six years, their evaluation by questionnaires for editors-in-chief and anonymous questionnaires for students have confirmed their importance for the students – 70.55 per cent of them were offered further collaboration with the paper already during their internship. Students themselves anonymously evaluated the usefulness of their studies at the department for their practice with an average grade of 1.97 (on a scale where 1 is the highest grade and 5 the lowest).