J 2025

Addressing the Educational Needs of Non-European Refugee Children in Czechia : Social Work Interventions

SHAFQAT, Amna

Základní údaje

Originální název

Addressing the Educational Needs of Non-European Refugee Children in Czechia : Social Work Interventions

Autoři

SHAFQAT, Amna

Vydání

Fórum sociální politiky, Praha, VÚPSV, 2025, 1802-5854

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizace

Fakulta sociálních studií – Masarykova univerzita – Repozitář

Klíčová slova česky

sociální pracovník; děti uprchlíci; vzdělávací potřeby; systematická reakce; intervence

Klíčová slova anglicky

Social worker; Refugee children; Educational needs; Systemic response; Interventions

Návaznosti

MUNI/A/1748/2024, interní kód Repo.
Změněno: 26. 11. 2025 00:51, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

This study examines the extent to which social workers in Czechia understand and address the educational needs of non-European refugee children in a national context that is characterised by strong anti-refugee sentiment and limited policy support. Drawing on the holistic integration model and social origin of civil society theory, the findings reveal that social workers understand these educational needs as both complex and multidimensional. While language acquisition is seen as essential, participants emphasise that this factor alone is insufficient in a background of under-resourced schools with unprepared teachers and weak institutional coordination. In response, social workers adopt a compensatory approach involving the implementation of individual, familial and institutional interventions so as to mitigate the systemic shortcomings. The state does not directly fund the intervention of social workers. This empirical study is the first to highlight the crucial but often overlooked role of social workers in the education of non-European refugee children as intermediaries who bridge the various systemic gaps in the education of refugees. The study provides the first empirical analysis of social work interventions directed at non-European refugee children in Czechia and by underscoring the need for the strengthening of cooperation between schools, policymakers and practitioners so as to facilitate integration.

Česky

Tato studie zkoumá, jak sociální pracovníci v Česku chápou a řeší vzdělávací potřeby dětí uprchlíků z neevropských zemí v národním kontextu, který se vyznačuje silnými protiuprchlickými náladami a omezenou politickou podporou. Vycházejíc z holistického modelu integrace a teorie sociálního původu, zjištění ukazují, že sociální pracovníci chápou tyto vzdělávací potřeby jako komplexní a vícerozměrné. Zatímco osvojování jazyků je považováno za zásadní, účastníci zdůrazňují, že je nekvalitní, neboť se odehrává v nedostatečně vybavených školách s nepřipravenými učiteli a slabou institucionální koordinací. V reakci na to sociální pracovníci zaujímají kompenzační přístup a implementují individuální, rodinné a institucionální intervence ke zmírnění systémových nedostatků. Stát přímo nefinancuje intervence sociálních pracovníků. První empirická studie zdůrazňuje klíčovou, ale často přehlíženou roli sociálních pracovníků ve vzdělávání dětí uprchlíků z neevropských zemí jako prostředníků, kteří překlenují systémové mezery ve vzdělávání uprchlíků. Studie nabízí první empirickou analýzu intervencí sociální práce s dětmi uprchlíků z neevropských zemí v Česku a zdůrazňuje potřebu silnější spolupráce mezi školami, tvůrci politik a odborníky z praxe s cílem podpořit integraci.

Přiložené soubory