Přehled o publikaci
2025
Školní připravenost dětí v předškolním a mladším školním věku
CÍGLER, HynekZákladní údaje
Originální název
Školní připravenost dětí v předškolním a mladším školním věku
Název anglicky
School Readiness of Children in Preschool and Early School Age
Autoři
CÍGLER, Hynek
Vydání
Konference předškolního vzdělávání, 2025
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizace
Fakulta sociálních studií – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky
odklady školní docházky; školní zralost; školní připravenost
Klíčová slova anglicky
school postponement; school readiness
Návaznosti
TL02000268, projekt VaV.
Změněno: 21. 11. 2025 00:51, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Jsou české děti připraveny na učivo první třídy v okamžiku vstupu do školy? V kolika letech jsou připraveny? Na základě dat ze standardizace Testů školních dovedností (BACH) se zdá, že určitá část dětí nemá v šesti letech dostatečné předpoklady pro výuku čtení a psaní. Většina z nich nedostatky během roku dožene, ale celkově jsou základní dovednosti poměrně nízké. Příspěvek situaci ilustruje na různých příkladech a diskutuje možné přínosy a negativa zásadního omezení odkladů školní docházky, které přinesla letošní poslanecká novela školského zákona.
Anglicky
Are Czech children ready for first-grade instruction at the time they enter school? At what age are they truly ready? Data from the standardization of the Achievement test battery (BACH) suggest that some children at age six lack sufficient prerequisites for learning to read and write. Most of them catch up during the school year, but overall, basic skills remain relatively low. The presentation illustrates the situation with several examples and discusses the potential benefits and drawbacks of the recent parliamentary amendment to the Education Act, which significantly restricts the possibility of postponing school attendance.