J
2025
The Reciprocal Relationship Between Parental eHealth Literacy Mediation and Adolescents’ eHealth Literacy : Three-Wave Longitudinal Study
TERČOVÁ, Natálie; Michal MUŽÍK; Lenka DĚDKOVÁ a David ŠMAHEL
Základní údaje
Originální název
The Reciprocal Relationship Between Parental eHealth Literacy Mediation and Adolescents’ eHealth Literacy : Three-Wave Longitudinal Study
Autoři
TERČOVÁ, Natálie; Michal MUŽÍK; Lenka DĚDKOVÁ a David ŠMAHEL
Vydání
Journal of Medical Internet Research, Toronto, JMIR Publications, 2025, 1438-8871
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizace
Fakulta sociálních studií – Masarykova univerzita – Repozitář
EID Scopus
2-s2.0-105007971980
Klíčová slova anglicky
eHealth literacy; parental mediation; longitudinal research; adolescents; eHealth mediation; health information
Návaznosti
CZ.02.01.01/00/22_008/0004583, interní kód Repo. EH22_008/0004583, projekt VaV.
V originále
lt;.001). Conclusions: This study contributes to the understanding of parental involvement in shaping adolescents’ eHealth literacy. Contrary to expectations, parental eHealth literacy mediation does not appear to have a significant longitudinal impact on the development of adolescents’ eHealth literacy, nor does higher parental education strengthen this relationship. These findings suggest that additional factors beyond parental mediation and education may play a critical role in supporting adolescents’ ability to navigate online health information effectively.
Zobrazeno: 8. 8. 2025 01:19