J 2025

The Reciprocal Relationship Between Parental eHealth Literacy Mediation and Adolescents’ eHealth Literacy : Three-Wave Longitudinal Study

TERČOVÁ, Natálie; Michal MUŽÍK; Lenka DĚDKOVÁ a David ŠMAHEL

Základní údaje

Originální název

The Reciprocal Relationship Between Parental eHealth Literacy Mediation and Adolescents’ eHealth Literacy : Three-Wave Longitudinal Study

Autoři

TERČOVÁ, Natálie; Michal MUŽÍK; Lenka DĚDKOVÁ a David ŠMAHEL

Vydání

Journal of Medical Internet Research, Toronto, JMIR Publications, 2025, 1438-8871

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Stát vydavatele

Kanada

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizace

Fakulta sociálních studií – Masarykova univerzita – Repozitář

UT WoS

001517022300005

EID Scopus

2-s2.0-105007971980

Klíčová slova anglicky

eHealth literacy; parental mediation; longitudinal research; adolescents; eHealth mediation; health information

Návaznosti

CZ.02.01.01/00/22_008/0004583, interní kód Repo. EH22_008/0004583, projekt VaV.
Změněno: 26. 7. 2025 00:50, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

lt;.001). Conclusions: This study contributes to the understanding of parental involvement in shaping adolescents’ eHealth literacy. Contrary to expectations, parental eHealth literacy mediation does not appear to have a significant longitudinal impact on the development of adolescents’ eHealth literacy, nor does higher parental education strengthen this relationship. These findings suggest that additional factors beyond parental mediation and education may play a critical role in supporting adolescents’ ability to navigate online health information effectively.

Přiložené soubory