J 2025

Comparative critical policy analysis of inclusive education in Czech Republic and Slovakia 30 years post-Czechoslovakia

MIŠKOLCI, Jozef, Helena VAĎUROVÁ a Lenka GAJZLEROVÁ

Základní údaje

Originální název

Comparative critical policy analysis of inclusive education in Czech Republic and Slovakia 30 years post-Czechoslovakia

Název česky

Srovnávací kritická analýza politik inkluzivního vzdělávání v České republice a na Slovensku 30 let po rozpadu Československa

Autoři

MIŠKOLCI, Jozef, Helena VAĎUROVÁ a Lenka GAJZLEROVÁ

Vydání

JOURNAL OF EDUCATION POLICY, ENGLAND, FRANCIS LTD, 2025, 0268-0939

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizace

Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

Klíčová slova česky

Inkluzivní vzdělávání; kritická analýza politiky; speciální vzdělávací potřeby; diskurz; deficit; neoliberální

Klíčová slova anglicky

Inclusive education; critical policy analysis; special educational needs; discourse; deficit; neoliberal
Změněno: 21. 3. 2025 00:51, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

Inclusive education not only stands as a well-established domain within educational sciences but also serves as a crucial concept in international educational policies. The Czech Republic and Slovakia, both sharing the communist legacy of ideology-driven and segregated education, endeavoured to enhance the inclusivity of their educational policies by amending their Schools Acts, redefining the concept of special educational needs, and implementing the system of support measures in 2015 and 2023, respectively. This study employs critical policy analysis to examine inclusive education policies in these countries, focusing on legislative texts, national strategies, curricula, and ministerial reports. Despite the pro-inclusive intentions underpinning the policy reforms, both deficit (medical) and expertocratic (professionalism) discourses persist in the current educational policies of both countries. Furthermore, the intertwining of deficit-based perception with neoliberal discourse exacerbates the issue of inclusion, as schools grapple with pressures to conform to competitive standards and economic efficiency.

Přiložené soubory