D 2024

MEASURE OF EXPERIENCED STRESS FROM THE UNIVERSITY STUDIES FROM THE PERSONALITY TYPOLOGY PERSPECTIVE

ROSENLACHER, Pavel; Jaromír TICHÝ and Radka KMOCHOVÁ

Basic information

Original name

MEASURE OF EXPERIENCED STRESS FROM THE UNIVERSITY STUDIES FROM THE PERSONALITY TYPOLOGY PERSPECTIVE

Name in Czech

MÍRA PROŽÍVANÉHO STRESU Z VYSOKOŠKOLSKÉHO STUDIA Z POHLEDU TYPOLOGIE OSOBNOSTI

Authors

ROSENLACHER, Pavel; Jaromír TICHÝ and Radka KMOCHOVÁ

Edition

Hradec Králové, QUAERE 2024 : Recenzovaný sborník příspěvků interdisciplinární mezinárodní vědecké konference doktorandů a odborných asistentů : roč. XIV. , 24. – 26. června 2024, Hradec Králové, Česká republika, p. 551-562, 12 pp. 2024

Publisher

Magnanimitas

Other information

Language

English

Type of outcome

Proceedings paper

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

References:

Organization

Vysoká škola finanční a správní, a.s. – Repository

ISBN

978-80-87952-40-5

Keywords (in Czech)

stres, neuromarketing. smyslový marketing, eye tracking, marketingová komunikace

Keywords in English

stress, neuromarketing, sensory marketing, eye tracking, marketing communication

Links

7429/2020/05, research and development project.
Changed: 10/9/2024 00:50, RNDr. Patrik Mottl, Ph.D.

Abstract

V originále

Nowadays, stress can affect a person from various directions and areas, and as a rule, a person encounters them on an essentially daily basis. The aim of this study is to find out how a student's personality type affects the level of stress experienced during university studies. The investigation itself focuses only on full-time bachelor's students of the second year of a particular university. It is mainly a comparison of stressors and their intensity between students of bachelor's and master's programs. The content of this study is to recognize what specifically causes stress in relation to their studies in the university students addressed. In summary, the main outputs of the work can be summarized by pointing out the differences between introverts and extroverts in experiencing stress among the students addressed. However, for half of the respondents, the experienced stress gradually decreases during their studies, which indicates the adaptation of the students to the given conditions and environment. Nevertheless, 22% of respondents resorted to the use of stimulants due to the stress of studying.

In Czech

Stres může v dnešní době na člověka působit z nejrůznějších směrů, oblastí a zpravidla se s nimi člověk setkává v podstatě dennodenně. Cílem této studie je zjistit, jak typ osobnosti studenta ovlivňuje míru prožívaného stresu během vysokoškolského studia. Vlastní šetření se zaměřuje pouze na prezenční bakalářské studenty druhých ročníků konkrétní univerzity, Jedná se zejména o porovnání stresorů a jejich intenzity mezi studenty bakalářských a magisterských programů. Obsahem této studie je rozpoznat, co konkrétně u oslovených studentů vysoké školy vyvolává stres ve vztahu k jejich studiu. Souhrnně lze hlavní výstupy práce shrnout tím, že bylo poukázáno na rozdíly mezi introverty a extroverty při pociťování stresu u oslovených studentů. Prožívaný stres však u poloviny respondentů postupně během studia klesá, což značí adaptaci studentů na dané podmínky a prostředí. Přesto však 22 % respondentů sáhlo kvůli stresu ze studia k užití podpůrných látek.

Files attached