Přehled o publikaci
2024
Prehistory to History : A New Archaeological Approach to Knowledge Transmission and the Inception of Literacy in Central Europe
MACHÁČEK, JiříZákladní údaje
Originální název
Prehistory to History : A New Archaeological Approach to Knowledge Transmission and the Inception of Literacy in Central Europe
Název česky
Od prehistorie k historii : Nový archeologický pohled na transfer znalostí a vznik písma ve střední Evropě
Autoři
MACHÁČEK, Jiří
Vydání
JOURNAL OF WORLD PREHISTORY, UNITED STATES, SPRINGER, 2024, 0892-7537
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizace
Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
UT WoS
001229219100001
EID Scopus
2-s2.0-85193809877
Klíčová slova česky
Kulturní epidemiologie; teorie kulturní přitažlivosti; CAT; písmo; raný středověk; Slované; runy
Klíčová slova anglicky
Cultural Epidemiology; Cultural Attraction theory; CAT; Writing; Early Middle Ages; Slavs; Runes
Návaznosti
GX21-17092X, projekt VaV.
Změněno: 28. 2. 2025 00:50, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
This paper reviews archaeological research on the transmission of writing knowledge between literate and pre-literate societies. It proposes the use of productive approaches, such as cultural epidemiology and cultural attraction theory (CAT). The case study focuses on East-Central Europe and discusses the role of writing in the construction of social group identity and the transition from local communities with a prehistoric mindset to a historically acting society during the first millennium AD. The study collects relevant archaeological records of Early Mediaeval writing and explains them using reflective archaeology. It is shown that interactions between literate and pre-literate societies are highly complex social processes that function not only at the cultural and cognitive levels of individuals but also among larger groups of people. By combining cultural attraction theory with empirical archaeological data, this study formulates a conclusive explanation for the introduction of writing among Europe's Slavic-speaking population.
Česky
Tento článek se zabývá archeologickým výzkumem předávání znalostí o písmu mezi gramotnými a předgramotnými společnostmi. Navrhuje využití produktivních přístupů, jako je kulturní epidemiologie a teorie kulturní přitažlivosti (CAT). Případová studie se zaměřuje na východní a střední Evropu a pojednává o úloze písma při budování identity sociální skupiny a přechodu od lokálních společenství s prehistorickým smýšlením k historicky jednající společnosti v průběhu prvního tisíciletí našeho letopočtu. Studie shromažďuje relevantní archeologické doklady raně středověkého písma a vysvětluje je pomocí reflexivní archeologie. Ukazuje se, že interakce mezi gramotnými a předgramotnými společnostmi jsou vysoce komplexní sociální procesy, které fungují nejen na kulturní a kognitivní úrovni jednotlivců, ale také mezi většími skupinami lidí. Spojením teorie kulturní přitažlivosti s empirickými archeologickými daty formuluje tato studie novou teorii o přenesení písma mezi slovansky mluvící obyvatelstvo Evropy.