J 2024

Discursive subjugation and the ways out: Narratives of othering among Czech Roma mothers

SIDIROPULU-JANKŮ, Kateřina and Jana OBROVSKÁ

Basic information

Original name

Discursive subjugation and the ways out: Narratives of othering among Czech Roma mothers

Authors

SIDIROPULU-JANKŮ, Kateřina and Jana OBROVSKÁ

Edition

Romani Studies, Liverpool University Press, 2024, 1528-0748

Other information

Language

English

Type of outcome

Article in a journal

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

Organization

Pedagogická fakulta – Repository – Repository

UT WoS

001241237500001

EID Scopus

2-s2.0-85196004964

Keywords (in Czech)

biografický výzkum; Romové; copingové strategie; identita; mateřství; zjinačování; primární socializace; sociální nerovnosti; exkluze; Česko

Keywords in English

biographical research; Roma people; coping strategies; identity; mothering; othering; primary socialization; social inequalities; social exclusion; Czechia

Links

LX22NPO5101, research and development project. 727069, interní kód Repo.
Changed: 30/1/2025 00:50, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

V originále

This paper introduces the analysis of biographical interviews focusing on thenegotiation of the day-to-day child-raising by Czech Roma mothers. We demonstratethe narrative reflection of ethnic identity, as well as coping strategies and ways outof the discursive subjugation of being marginalized by ethnic othering. We presentcoping strategies based on 1) vacillating between refusal and resigned acceptance ofthe negative discourse among the ethnic majority, 2) claiming normality throughuniversal humanism, the submission of racialized microaggression, and the psychol-ogizing of an aggressor, and 3) embracing family pride and social dissent. Wefind that primary socialization is an important element in tackling the discursivesubjugation of ethnic othering. Further, we outline suggestions for the followingresearch of othering mechanisms that seem to endure in European societies in termsof the reproduction of social inequalities.

In Czech

Tento článek představuje analýzu biografických rozhovorů zaměřených na vyjednávání každodenní výchovy dětí českými romskými matkami. Ukazujeme narativní reflexi etnické identity, stejně jako zvládací strategie a způsoby, jak se vymanit z diskurzivního podrobení způsobeného marginalizací etnickým odlišováním. Představujeme zvládací strategie založené na: 1) kolísání mezi odmítnutím a rezignovaným přijetím negativního diskurzu mezi etnickou většinou, 2) nároku na normálnost prostřednictvím univerzálního humanismu, podřízení se rasové mikroagresi a psychologizace agresora, a 3) přijetí rodinné hrdosti a sociálního nesouhlasu. Zjišťujeme, že primární socializace je důležitým prvkem při řešení diskurzivního podrobení etnickým odlišováním. Dále nastiňujeme návrhy pro další výzkum mechanismů odlišování, které se zdají přetrvávat v evropských společnostech v souvislosti s reprodukcí sociálních nerovností.

Files attached