D 2023

Young consumers and ethical meat consumption

SÁLOVÁ, Martina a Zbyněk ULČÁK

Základní údaje

Originální název

Young consumers and ethical meat consumption

Název česky

Mladí spotřebitelé a etická konzumace masa

Autoři

SÁLOVÁ, Martina a Zbyněk ULČÁK

Vydání

1. vyd. East Sarajevo, XIV International Scientific Agriculture Symposium “AGROSYM 2023” : book of proceedings, od s. 1186-1192, 7 s. 2023

Nakladatel

University of East Sarajevo, Faculty of Agriculture

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Stát vydavatele

Bosna a Hercegovina

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Organizace

Fakulta sociálních studií – Masarykova univerzita – Repozitář

ISBN

978-99976-816-1-4

Klíčová slova česky

konzumace masa; kvalitativní výzkum; Česká republika; spotřebitelské chování; etika zvířat

Klíčová slova anglicky

meat consumption; qualitative research; Czech Republic; consumer behaviour; animal ethics

Návaznosti

MUNI/A/1439/2022, interní kód Repo.
Změněno: 23. 3. 2024 03:48, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

Animal production and meat consumption is a topic that contains ethically and environmentally questionable aspects. This paper presents qualitative research based on some principles of grounded theory and uses semi-structured interviews with young people who live in a large city and are interested in the origin of the meat they eat. The research questions were: How do young people who live in a big city and are interested in the origin of the meat they consume deal with the meat consumption? What factors influence the consumption of meat with a clear origin? How do these young consumers deal with the ethical and environmental demands of meat consumption? What relationship do these consumers have with the farmer? The research results show that meat consumption is influenced by minimalism, i.e. by buying a smaller amount of meat that is sufficient for consumers and at the same time less environmentally demanding. Consumer decision-making is formed by criticism of overconsumption and conventional agriculture. Consumers are aware of the ethical issues of meat consumption, but do not attach much importance to it and prefer quality over quantity, which is reflected in their willingness to support smaller farmers, from whom they look for quality.

Česky

Živočišná výroba a konzumace masa je téma, které obsahuje eticky a ekologicky sporné aspekty. Tento článek představuje kvalitativní výzkum založený na některých principech zakotvené teorie a využívá polostrukturované rozhovory s mladými lidmi, kteří žijí ve velkém městě a zajímají se o původ masa, které jedí. Výzkumné otázky byly: Jak se mají mladí lidé, kteří žijí ve velkém městě a zajímají se o původ masa konzumují se zabývají spotřebou masa? Jaké faktory ovlivňují spotřebu maso s jasným původem? Jak se tito mladí spotřebitelé vypořádávají s etickými a environmentálními požadavky spotřeby masa? Jaký vztah mají tito spotřebitelé s farmářem? Výsledky výzkumu ukazují, že spotřeba masa je ovlivněna minimalismem, tj. nákupem menšího množství masa, které je dostatečné pro spotřebitele a zároveň méně ekologicky náročné. Spotřebitelské rozhodování je ovlivněno kritikou nadměrné spotřeby a konvenčního zemědělství. Spotřebitelé jsou si vědomi etické otázky konzumace masa, ale nepřikládají tomu velký význam a preferují kvalitu nad kvantitou, což se odráží v jejich ochotě podporovat menší zemědělce, ze kterých hledají kvalitu.

Přiložené soubory