J 2024

Modelling individuality but advising universality: ethnography of mentoring pre-service teachers with regard to student diversity

SVOJANOVSKÝ, Petr and Jana OBROVSKÁ

Basic information

Original name

Modelling individuality but advising universality: ethnography of mentoring pre-service teachers with regard to student diversity

Name in Czech

Modelování individuálního přístupu, ale poskytování univerzalizujících rad: etnografie mentorování studentů učitelství na praxi s ohledem na žákovskou diverzitu

Authors

SVOJANOVSKÝ, Petr and Jana OBROVSKÁ

Edition

EUROPEAN JOURNAL OF TEACHER EDUCATION, ENGLAND, FRANCIS LTD, 2024, 0261-9768

Other information

Language

English

Type of outcome

Article in a journal

Country of publisher

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

URL

Organization

Pedagogická fakulta – Repository – Repository

DOI

http://dx.doi.org/10.1080/02619768.2024.2311694

UT WoS

001157171800001

Keywords (in Czech)

mentoring; vzdělávání učitelů; žákovská diverzita; diferencovaná výuka; COVID-19

Keywords in English

mentoring; pre-service teacher education; student diversity; differentiated instruction; COVID-19

Links

GA23-04764S, research and development project. LX22NPO5101, research and development project.
Changed: 30/1/2025 00:50, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

ORIG CZ

V originále

Student diversity in the classroom represents a significant profes-sional challenge for pre-service teachers. The goal of this study is to explore how mentor teachers support pre-service teachers in addressing student diversity during their practicum. Eight pre- service teachers and their six mentor teachers were participants in a multi-sited ethnographic study conducted in the Czech Republic. Data collection took place at lower secondary schools and in a teacher education faculty. We identified seven strategies that mentor teachers use and we explain how these strategies shape pre-service teachers’ thinking and behaviour related to student diversity. The overall outcome presents a contradiction: when men-tor teachers model practice, they tend to emphasise individuality; however, when they provide feedback, they tend to emphasise universality. Importantly, we proved that feedback shaped pre- service teachers more than modelling. From the discussion of our findings, we derive six indicators that determine quality mentoring regarding addressing student diversity.

In Czech

Žákovská diverzita ve třídě představuje významnou profesní výzvu pro budoucí učitele. Cílem této studie je prozkoumat, jak učitelé-mentoři podporují studenty učitelství při adresování žákovské diverzity během jejich praxe. Osm studentů učitelství a jejich šest mentorů se zúčastnilo etnografického výzkumu na několika školách v České republice. Sběr dat probíhal na druhém stupni základních škol a na pedagogické fakultě. Identifikovali jsme sedm strategií, které mentoři používají a vysvětlili jsme, jak tyto strategie utvářejí myšlení a chování studentů učitelství ve vztahu k žákovské diverzitě. Celkový výsledek představuje rozpor: když mentoři modelují praxi, mají tendenci zdůrazňovat individualitu; když však poskytují zpětnou vazbu, mají tendenci zdůrazňovat homogenitu. Důležité je, že jsme prokázali, že zpětná vazba formovala studenty učitelství více než modelování. Z diskuse našich zjištění jsme vyvodili šest ukazatelů, které určují kvalitní mentoring související s adresováním žákovské diverzity.
Displayed: 19/5/2025 11:25