J
2024
Modelling individuality but advising universality: ethnography of mentoring pre-service teachers with regard to student diversity
SVOJANOVSKÝ, Petr a Jana OBROVSKÁ
Základní údaje
Originální název
Modelling individuality but advising universality: ethnography of mentoring pre-service teachers with regard to student diversity
Název česky
Modelování individuálního přístupu, ale poskytování univerzalizujících rad: etnografie mentorování studentů učitelství na praxi s ohledem na žákovskou diverzitu
Autoři
SVOJANOVSKÝ, Petr a Jana OBROVSKÁ
Vydání
EUROPEAN JOURNAL OF TEACHER EDUCATION, ENGLAND, FRANCIS LTD, 2024, 0261-9768
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizace
Pedagogická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
Klíčová slova česky
mentoring; vzdělávání učitelů; žákovská diverzita; diferencovaná výuka; COVID-19
Klíčová slova anglicky
mentoring; pre-service teacher education; student diversity; differentiated instruction; COVID-19
Návaznosti
GA23-04764S, projekt VaV. LX22NPO5101, projekt VaV.
V originále
Student diversity in the classroom represents a significant profes-sional challenge for pre-service teachers. The goal of this study is to explore how mentor teachers support pre-service teachers in addressing student diversity during their practicum. Eight pre- service teachers and their six mentor teachers were participants in a multi-sited ethnographic study conducted in the Czech Republic. Data collection took place at lower secondary schools and in a teacher education faculty. We identified seven strategies that mentor teachers use and we explain how these strategies shape pre-service teachers’ thinking and behaviour related to student diversity. The overall outcome presents a contradiction: when men-tor teachers model practice, they tend to emphasise individuality; however, when they provide feedback, they tend to emphasise universality. Importantly, we proved that feedback shaped pre- service teachers more than modelling. From the discussion of our findings, we derive six indicators that determine quality mentoring regarding addressing student diversity.
Česky
Žákovská diverzita ve třídě představuje významnou profesní výzvu pro budoucí učitele. Cílem této studie je prozkoumat, jak učitelé-mentoři podporují studenty učitelství při adresování žákovské diverzity během jejich praxe. Osm studentů učitelství a jejich šest mentorů se zúčastnilo etnografického výzkumu na několika školách v České republice. Sběr dat probíhal na druhém stupni základních škol a na pedagogické fakultě. Identifikovali jsme sedm strategií, které mentoři používají a vysvětlili jsme, jak tyto strategie utvářejí myšlení a chování studentů učitelství ve vztahu k žákovské diverzitě. Celkový výsledek představuje rozpor: když mentoři modelují praxi, mají tendenci zdůrazňovat individualitu; když však poskytují zpětnou vazbu, mají tendenci zdůrazňovat homogenitu. Důležité je, že jsme prokázali, že zpětná vazba formovala studenty učitelství více než modelování. Z diskuse našich zjištění jsme vyvodili šest ukazatelů, které určují kvalitní mentoring související s adresováním žákovské diverzity.
Zobrazeno: 19. 5. 2025 16:04