V originále
Podnikatelská činnost v oblasti řemeslných profesí je nedílnou součástí ekonomik států (Tomášková, Smietanski, 2022). Digitalizace má mimo jiné za cíl zvýšit laťku celkové produktivity, digitální technologie umožňují zefektivnit controlling. Řemeslná pracovní síla je velmi důležitá pro celkový hodnotový řetězec. Posílení této dimenze proto ovlivní efektivitu konkrétního odvětví a jeho zviditelnění. Využívání sociálních sítí je předpokladem fungování i firem řemeslníků, umožňuje prezentaci a zviditelnění jejich konkurenceschopnosti. Důležitá je úroveň, zaměření jejich použití a provázanost s firemním know-how [Písař, Tomášková, 2020]. Existuje mezera ve správných metodologiích pro měření a modelování produktivity řemeslných prací, pro vyhodnocení významu controllingových činností i v malých a středních firmách. Nové přístupy, technologie či aplikace nabízejí mnohá řešení. Některé z nich si představíme z teoretické i praktické roviny.
In English
Entrepreneurial activity in the field of craft professions is an integral part of national economies (Tomášková, Smietanski, 2022). Digitization aims, among other things, to raise the bar of overall productivity, digital technologies make controlling more efficient. Craft labor is very important to the overall value chain. Strengthening this dimension will therefore affect the efficiency of a specific industry and its visibility. The use of social networks is a prerequisite for the functioning of companies as well craftsmen, enables the presentation and visibility of their competitiveness. What is important is the level, the focus of their use and the connection with the company's know-how [Písař, Tomášková, 2020]. There is a gap in proper methodologies for measuring and modeling craft productivity, for evaluating significance controlling activities also in small and medium-sized companies. New approaches, technologies or applications offer many solutions. We will imagine some of them from a theoretical and practical level.