Přehled o publikaci
2023
Religious costly signal induces more trustworthiness than secular costly signal : A study of pilgrimage to Santiago de Compostela
CHVAJA, Radim, Juana CHINCHILLA, Angel GOMEZ a Martin LANGZákladní údaje
Originální název
Religious costly signal induces more trustworthiness than secular costly signal : A study of pilgrimage to Santiago de Compostela
Autoři
CHVAJA, Radim (203 Česká republika, domácí), Juana CHINCHILLA (724 Španělsko), Angel GOMEZ (724 Španělsko) a Martin LANG (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
EUROPEAN JOURNAL OF SOCIAL PSYCHOLOGY, NETHERLANDS, WILEY, 2023, 0046-2772
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Stát vydavatele
Velká Británie a Severní Irsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/23:00131352
Organizace
Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář
UT WoS
001037364400001
EID Scopus
2-s2.0-85166422908
Klíčová slova anglicky
costly signalling; pilgrimage; religion; Santiago de Compostela; trustworthiness
Návaznosti
CZ.02.2.69/0.0/0.0/19_074/0012727, interní kód Repo. EF19_074/0012727, projekt VaV. MUNI/A/1396/2022, interní kód Repo.
Změněno: 27. 6. 2024 04:02, RNDr. Daniel Jakubík
Anotace
V originále
gt; 1,700), we investigated whether costly behaviours are more effective in promoting trust when integrated within a religious rather than secular context using the pilgrimage to Santiago de Compostela as a costly display of commitment. First, we show that pilgrims base their pilgrim identity on physical effort (Studies 1A and 1B).Next, in three pre-registered experiments (Studies 2–4) with the Spanish population, we compared the trustworthiness of people posting on Facebook about their participation in a religious pilgrimage and a secular pilgrimage/hike with various control posts. The results showed that pilgrims/hikers are perceived as more trustworthy than non-pilgrims and that long-distance pilgrims are perceived as more trustworthy than short-distance pilgrims.Moreover, these effects are stronger when the pilgrimage is framed in a religious context compared to a secular context. Our research highlights the key role of religion in the costly signalling of commitment.