J 2023

Religious costly signal induces more trustworthiness than secular costly signal : A study of pilgrimage to Santiago de Compostela

CHVAJA, Radim, Juana CHINCHILLA, Angel GOMEZ a Martin LANG

Základní údaje

Originální název

Religious costly signal induces more trustworthiness than secular costly signal : A study of pilgrimage to Santiago de Compostela

Autoři

CHVAJA, Radim (203 Česká republika, domácí), Juana CHINCHILLA (724 Španělsko), Angel GOMEZ (724 Španělsko) a Martin LANG (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

EUROPEAN JOURNAL OF SOCIAL PSYCHOLOGY, NETHERLANDS, WILEY, 2023, 0046-2772

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00131352

Organizace

Filozofická fakulta – Masarykova univerzita – Repozitář

UT WoS

001037364400001

EID Scopus

2-s2.0-85166422908

Klíčová slova anglicky

costly signalling; pilgrimage; religion; Santiago de Compostela; trustworthiness

Návaznosti

CZ.02.2.69/0.0/0.0/19_074/0012727, interní kód Repo. EF19_074/0012727, projekt VaV. MUNI/A/1396/2022, interní kód Repo.
Změněno: 27. 6. 2024 04:02, RNDr. Daniel Jakubík

Anotace

V originále

gt; 1,700), we investigated whether costly behaviours are more effective in promoting trust when integrated within a religious rather than secular context using the pilgrimage to Santiago de Compostela as a costly display of commitment. First, we show that pilgrims base their pilgrim identity on physical effort (Studies 1A and 1B).Next, in three pre-registered experiments (Studies 2–4) with the Spanish population, we compared the trustworthiness of people posting on Facebook about their participation in a religious pilgrimage and a secular pilgrimage/hike with various control posts. The results showed that pilgrims/hikers are perceived as more trustworthy than non-pilgrims and that long-distance pilgrims are perceived as more trustworthy than short-distance pilgrims.Moreover, these effects are stronger when the pilgrimage is framed in a religious context compared to a secular context. Our research highlights the key role of religion in the costly signalling of commitment.

Přiložené soubory