J 2020

Náměty pro diskuse o problémech vzdělávání (odkaz J.A.komenského)

MUŽÍK, Jaroslav

Basic information

Original name

Náměty pro diskuse o problémech vzdělávání (odkaz J.A.komenského)

Name in Czech

Náměty pro diskuse o problémech vzdělávání (odkaz J.A.komenského)

Name (in English)

THEME FOR DISCUSSION ABOUT PROBLEM OF EDUCATION (INTELLECTUAL LEGACY J. A. COMENIUS)

Authors

MUŽÍK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Polonia Journal, Bielsko-Biała, Wysza Szkola Ekonomiczno-Humanistyczna, 2020, 2083-3121

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

URL

RIV identification code

RIV/46358978:_____/20:00000246

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

DOI

http://dx.doi.org/10.36228/PJ.12/2020.17

Keywords (in Czech)

vzdělávání; učení; didaktika; další vzdělávání; kompetence

Keywords in English

education; learning; didactic; futher education; competency

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 21/3/2023 10:34, doc. PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.

Abstract

ORIG EN

V originále

Odkaz Jana Amose Komenského je možno chápat jako udržování kontinuální odborné a společenské diskuze o problémech vzdělávání a učení. Příspěvek vychází z myšlenky, kterou J. A. Komenský formuloval v Didaktice velké „má-li však člověk státi se člověkem, musí být vzděláván“. V práci Brána jazyků otevřená Komenský postuloval myšlenku respektovat ve vyučování přirozený fyzický, duševní a sociální vývoj dítěte, žáka, studenta i dospělého člověka. V práci Labyrint světa a ráj srdce charakterizuje Komenský učení jako „nesnadný a bolestivý vstup do života“. Příspěvek se zaměřuje na konfrontaci těchto i dalších myšlenek J. A. Komenského se současnou turbulentní, elektronizovanou a digitalizovanou dobou. Z tohoto kontextu vyúsťuje požadavek více zkoumat didaktický proces ve školství i v dalším vzdělávání. Z tohoto zkoumání vyvozuje autor některé náměty jak zkvalitnit proces výuky na základních, středních i vysokých školách a ve vzdělávání dospělých

In English

The legacy of Jan Amos Comenius can be understood as a continuously professional and social discussion on the issues of education and learning. The article presents the idea formulated by J. A. Comenius in the Great Didactics: “If a person is to become a man, he must be educated“. In his work called “The gate of unlocked languages”, Comenius postulated the thought of respecting the natural, physical, spiritual and social development of a human - a child, a student and an adult. In the work “Labyrinth of the World and Paradise of the Heart”, Comenius characterises learning as „difficult and bitter entry into life“. The article focuses on confronting the ideas of J. A. Comenius with the current, turbulent, electronic and digitalised times. The context results in the need for more investigation in the area of the didactic process in schools and further education. The author introduces suggestions connected with the improvement of the teaching processes at elementary and secondary schools as well as at universities and in adult education.
Displayed: 15/5/2025 22:15