MUŽÍK, Jaroslav. Náměty pro diskuse o problémech vzdělávání (odkaz J.A.komenského) (THEME FOR DISCUSSION ABOUT PROBLEM OF EDUCATION (INTELLECTUAL LEGACY J. A. COMENIUS)). Polonia Journal. Bielsko-Biała: Wysza Szkola Ekonomiczno-Humanistyczna, 2020, vol. 2020, No 12, p. 275-299. ISSN 2083-3121. Available from: https://dx.doi.org/10.36228/PJ.12/2020.17.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Náměty pro diskuse o problémech vzdělávání (odkaz J.A.komenského)
Name in Czech Náměty pro diskuse o problémech vzdělávání (odkaz J.A.komenského)
Name (in English) THEME FOR DISCUSSION ABOUT PROBLEM OF EDUCATION (INTELLECTUAL LEGACY J. A. COMENIUS)
Authors MUŽÍK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Polonia Journal, Bielsko-Biała, Wysza Szkola Ekonomiczno-Humanistyczna, 2020, 2083-3121.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/46358978:_____/20:00000246
Organization Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
Doi http://dx.doi.org/10.36228/PJ.12/2020.17
Keywords (in Czech) vzdělávání; učení; didaktika; další vzdělávání; kompetence
Keywords in English education; learning; didactic; futher education; competency
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc., učo 2365. Changed: 21/3/2023 10:34.
Abstract
Odkaz Jana Amose Komenského je možno chápat jako udržování kontinuální odborné a společenské diskuze o problémech vzdělávání a učení. Příspěvek vychází z myšlenky, kterou J. A. Komenský formuloval v Didaktice velké „má-li však člověk státi se člověkem, musí být vzděláván“. V práci Brána jazyků otevřená Komenský postuloval myšlenku respektovat ve vyučování přirozený fyzický, duševní a sociální vývoj dítěte, žáka, studenta i dospělého člověka. V práci Labyrint světa a ráj srdce charakterizuje Komenský učení jako „nesnadný a bolestivý vstup do života“. Příspěvek se zaměřuje na konfrontaci těchto i dalších myšlenek J. A. Komenského se současnou turbulentní, elektronizovanou a digitalizovanou dobou. Z tohoto kontextu vyúsťuje požadavek více zkoumat didaktický proces ve školství i v dalším vzdělávání. Z tohoto zkoumání vyvozuje autor některé náměty jak zkvalitnit proces výuky na základních, středních i vysokých školách a ve vzdělávání dospělých
Abstract (in English)
The legacy of Jan Amos Comenius can be understood as a continuously professional and social discussion on the issues of education and learning. The article presents the idea formulated by J. A. Comenius in the Great Didactics: “If a person is to become a man, he must be educated“. In his work called “The gate of unlocked languages”, Comenius postulated the thought of respecting the natural, physical, spiritual and social development of a human - a child, a student and an adult. In the work “Labyrinth of the World and Paradise of the Heart”, Comenius characterises learning as „difficult and bitter entry into life“. The article focuses on confronting the ideas of J. A. Comenius with the current, turbulent, electronic and digitalised times. The context results in the need for more investigation in the area of the didactic process in schools and further education. The author introduces suggestions connected with the improvement of the teaching processes at elementary and secondary schools as well as at universities and in adult education.
Print
Add to clipboard Displayed: 6/5/2024 01:47