J
2022
Pohled na profesní identitu v procesu pregraduálního vzdělávání speciálních pedagogů
STÁREK, Lukáš
Basic information
Original name
Pohled na profesní identitu v procesu pregraduálního vzdělávání speciálních pedagogů
Name (in English)
A view of professional identity in the process of pregradual education of special pedagogues
Authors
STÁREK, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Edukácia, 2022, 1339-8725
Other information
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
RIV identification code
RIV/46358978:_____/22:00000243
Organization
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
Keywords (in Czech)
postoje;praxe;profesní identita;speciální pedagog;student
Keywords in English
attitudes;practice;professional identity;special pedagogue;student
Tags
International impact, Reviewed
V originále
Odborná studie s názvem „Pohled na profesní identitu v procesu pregraduální vzdělávání speciálních pedagogů“ nabízí jedinečný pohled do socio-demografická struktura studentů speciální pedagogiky s upřesněním vnímání profesní identity v kontextu profesní praxe. Cílem je tedy zjistit, jaký vliv má provádění odborných postupů během průběh studia má na formování profesní identity studentů. Přes dotazníkového šetření, které obdrželo 501 odpovědí, studenti katedry Speciální pedagogika se dívá na důležitost profesní identity, která je budována a se formuje nejen získáváním teoretických znalostí v průběhu studia, ale i v praxe odborné praxe s tendencí ke zvýšení praktických zkušeností během samotné studium. Cílem příspěvku není pouze prezentovat názory studentů, ale také poukázat na důležitou roli odborného vzdělávání při formování profesionála identitu speciálního pedagoga.
In English
The professional study entitled "A view of professional identity in the process of pregradual education of special pedagogues" offers a unique insight into the socio- demographic structure of special pedagogy students with a specification of the perception of professional identity in the context of professional practice. The aim is therefore to find out what influence the implementation of professional practices during the course of study has on the formation of the students' professional identity. Through a questionnaire survey, which received 501 answers, students of the Department of Special Education look at the importance of professional identity, which is built and formed not only by gaining theoretical knowledge during the study, but also in the practice of professional practice with a tendency to increase practical experience during the study itself. The aim of the paper is not only to present the views of students, but also to point out the important role of vocational training in shaping the professional identity of a special pedagogue.
Displayed: 6/7/2025 17:35