V 2022

Jednotné inkasní místo – od 2023!

VOSTATEK, Jaroslav

Basic information

Original name

Jednotné inkasní místo – od 2023!

Name in Czech

Jednotné inkasní místo – od 2023!

Name (in English)

Joint collection of Czech tax and social security contributions – from 2023!

Authors

VOSTATEK, Jaroslav

Edition

Praha, 16 pp. Working Paper 1/2022, 2022

Publisher

Vysoká škola finanční a správní

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Výzkumná zpráva

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization

Vysoká škola finanční a správní, a.s. – Repository

Keywords (in Czech)

daň z příjmů; příspěvky na sociální zabezpečení; zdravotní pojištění; pojištění odpovědnosti za pracovní úrazy a nemoci z povolání; inkaso daní a pojistného

Keywords in English

income tax; social security contributions; health insurance; liability insurance for work injuries and professional diseases; tax and insurance premium collection
Změněno: 1/3/2023 04:11, RNDr. Patrik Mottl, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Vládní projekt jednotného inkasního místa z roku 2008 byl velmi ambiciózní, zahrnoval i celní úřad a reformu daňové správy a byl posléze zakotven do zákona, který rušil i zdanění superhrubé mzdy. Po několika odkladech účinnosti byl zákon zcela zrušen. Hlavním důvodem byly změny vlád a posléze i neplnění vládních slibů. Po těchto zkušenostech se příspěvek orientuje na zvedení jednoho inkasního místa jen s minimem souvisejících reforem, na dosažení výrazných úspor inkasních nákladů a administrativní zátěže zaměstnavatelů a OSVČ v horizontu jednoho roku. Takto lze ukončit inkaso zdravotního pojistného sedmi zdravotními pojišťovnami, které je dnes plně přerozdělováno podle úhradové vyhlášky ministerstva zdravotnictví. Česká správa sociálního zabezpečení může bezodkladně převzít i inkaso pojistného za pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za pracovní úrazy a nemoci z povolání, které je již desetiletí odváděno dvěma soukromými pojišťovnami do státního rozpočtu. Všechny pojistné platby zaměstnavatelů lze co nejdříve plně integrovat do jednoduchého příspěvku na sociální zabezpečení i proto, že se v českém sociálním zabezpečení výrazně potlačuje pojistný princip ekvivalence. Dvojí „pojistné“ platby zaměstnanců lze začlenit do daně z příjmů ze závislé činnosti, přitom navíc může odpadnout (zbytečná) druhá sazba daně. Toto vše bude realizováno bez významných redistribučních dopadů; největší změnou je v tomto směru zrušení placení zdravotního pojistného „osobami bez zdanitelných příjmů“ (polovina z nich toto pojistné stejně neplatí). Analogicky lze realizovat i první etapu zavedení jednotného inkasního místa OSVČ. V další etapě realizace jednotného inkasního místa pak bude (může být) inkaso příspěvku na sociální zabezpečení převedeno na finanční správu.

In English

The 2008 government project of joint collection of tax and social security contributions was very ambitious, it also included the customs and excise administration, and it was later put in the law cancelling the taxation of the super-gross wage, too. After several delays of the effect the law was fully cancelled. The government changing and later also the non-fulfilment of the government promises were the main reasons. After these experiences this paper aims at the introduction of the joint collection of the tax and social security contributions with a minimum of related reforms, at achieving major savings of the administrative burden and collection costs of the employers and self-employed within a year. Thus, we can stop the collection of health insurance premiums by seven heath insurance institutions which are today fully redistributed according to the reimbursement decree of the health ministry. The Czech Social Security Administration may also immediately take over the collection the premiums for the employer liability for work injuries and professional diseases which have been collected for the state budget by two private insurance companies for three decades. All social insurance employer collections can be fully integrated into a simple social security contribution as soon as possible also because of the very limited use of insurance principle (equivalence). Two “insurance” employee taxes can be, on top of that, added to the labor income tax; alongside the (superfluous) second rate of the tax may be eliminated. All this can be realized with no important new redistribution; the biggest change is, in this direction, the cancellation of the heath insurance taxation of “persons without taxable incomes” (nevertheless half of them do not pay this premium). Similarly, the first phase of the joint collection of the income tax and the social security contribution for the self-employed can be realized. In the second round of the joint collection introduction, the collection of the social security contributions may be transferred to the tax administration.
Displayed: 20/10/2024 00:25