Přehled o publikaci
2022
The Constitution and Constitutional Identity of the Czech Republic vs. the Law of the European Union
KOUDELKA, ZdeněkBasic information
Original name
The Constitution and Constitutional Identity of the Czech Republic vs. the Law of the European Union
Name in Czech
Ústava a ústavní identita České republiky versus právo Evropské unie
Authors
KOUDELKA, Zdeněk
Edition
1. vyd. Warszawa, Constitutional identity and European Union axiology - perspektive of Central European States, p. 109-135, 27 pp. Centrum Badań Polityki Europejskiej, 2022
Publisher
Szkola Wyzsza Wymiaru Sprawiedliwości
Other information
Language
English
Type of outcome
Chapter(s) of a specialized book
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
printed version "print"
References:
Organization
Právnická fakulta – Repository – Repository
ISBN
978-83-66454-30-9
Keywords (in Czech)
Ústava; Evropská unie
Keywords in English
Constitution; European union
Changed: 13/3/2023 03:45, RNDr. Daniel Jakubík
In the original language
The relationship of the law of the European Union to the law of the Czech Republic is set out in the Constitution of the Czech Republic, which provides for its primacy as treaties or acts resulting from the implementation of treaties (regulations, directives) over acts. Its relationship to constitutional acts is linked to the question of state sovereignty. If we recognize state sovereignty, European law does not take precedence over the constitutional norms of a member state, unless that member state explicitly declares otherwise. In the Czech Republic, the Constitution does not place European law above constitutional law. All constitutional acts of the Czech Republic are valid without exception on the territory of the Czech Republic and take precedence, even if they contradict the law of the European Union. The basic European treaties do not regulate the relationship between European law and the constitutional law of a member state. The theory of the primacy of European Union law, including directives and regulations adopted by majority vote against the will of a member state, over the legal order of the member state as a whole, including constitutional law, is based on the practice of the Court of Justice of the European Union. However, with regard to constitutional law of member states, this primacy can only exist if a member state has lost sovereignty as a result of its accession to the European Union. A sovereign state cannot be subordinated to any authority except through voluntary self-restriction. Its constitution cannot be subordinated to another, foreign legal system. As the content of the referendum on the accession of the Czech Republic to the European Union was the transfer of certain competences of the Czech authorities to the European Union and not the transfer of sovereignty, the law of the European Union does not take precedence over the constitutional acts of the Czech Republic. However, it cannot be ruled out that a supporter of the loss of member state sovereignty as a result of accession to the European Union will have a different opinion. This is a purely political issue in which a member state’s position will depend on the extent to which its head of state, government and parliament are made up of people advocating one approach or the other. At the same time, the issue of the extent to which the European Council will decide to enforce the alleged primacy of European Union law enforced by the Court of Justice of the European Union will be a highly political one. When a member state joined the European Union and signed the successive amendments to the basic treaties, it was never explicitly stated that this was the moment when the sovereignty of the member state was lost.
In Czech
Ústava je nejvyšší a základní právní pramen státu. V případě střetu hodnot obsažných v ústavě členského státu Evropské unie a práva Evropské unie je střet nutno řešit podle obecného vztahu ústavního práva členského státu a práva Evropské unie. V Ústavě České republiky je dána přednost ratifikovaných mezinárodních smluv před zákony a tedy i podzákonnými právními předpisy. Tato přednost se však nevztahuje na ústavní zákony. Z hlediska Ústavy ČR má na území Čech, Moravy a Slezska závaznost ústavní norma, byť je v rozporu s právem EU, což jsou mezinárodní smlouvy (primární právo EU) nebo na základě něho vydaná nařízení a směrnice (sekundární právo EU). Teorie přednosti práva EU před celým právním řádem členského státu, tedy i jeho ústavou, je založena na judikatuře Soudního dvora Evropské unie. Tento přístup však nemá oporu v mezinárodních smlouvách o Evropské unii a vychází jen z aplikace obdobné zásady v právu mezinárodním. Podstata mezinárodního práva smluvního však vychází z toho, že s každou mezinárodní smlouvou musí účastnický stát jako strana smlouvy souhlasit. Ovšem řada věcí sekundárního práva EU (nařízení, směrnice) může být přijata většinovým rozhodnutím i proti vůli členského státu. Otázka přednosti konkrétního právního řádu je spojena s otázkou suverenity. Pokud členský stát vstupem do Evropské unie neztrácí svou suverenitu, platí, že nad jeho nejvyššími právními normami – ústavou - nemůže být nadřazeno právo jiného subjektu, včetně Evropské unie. Pakliže nadřadíme právo Evropské unie nad ústavy jejich členských států i bez souhlasu těchto členských států, platí, že vstupem do Evropské unie ztrácí členský stát suverenitu. Protože v přístupové smlouvě, kterou podepsala Česká republiky před vstupem do Evropské unie, není stanoveno, že Česká republika ztrácí svou suverenitu a rovněž tam není stanovena zásada přednosti práva EU vůči ústavním zákonům České republiky a rovněž to neobsahuje smlouva o Evropské unii a smlouva o fungování Evropské unie, je Česká republika stále suverénním státem. Její základní hodnoty jsou v ústavě a nepodléhají jinému cizímu právnímu řádu.