V originále
Our society is undergoing developments that affect the world around us, and it is therefore an important current and scientific task to address its interdisciplinary implications and themes. The field of communication, which is now an integral part of auditing, is undoubtedly one of those important interdisciplinary topics. However, the fulfilment of professional audit objectives and, above all, the subsequent communication of audit results through audit reports are uneasy. In fact, audit reports are the only and unique element that literally sells the audit, which places high demands on audit reports. Therefore, there is an elementary application problem of the question about the form of communication of audit reports, which affects the acceptance of audit results/audit findings by organisations’ stakeholders. Therefore, the research objective of the present paper is to propose communication of audit reports that use modern communication approaches and suggest innovative improvements. Methodologically, the objective is primarily approached through literature research, content analysis of time series and synthesis of findings, which enables the discovery of linkages within the monitored processes, including their correlations. The recorded results demonstrate the increasing quantity of reports being published. As a reflection on the results, specific recommendations for the visualisation of audit reports and their modern on-line distribution are constructed. The above mentioned communication and its suggestions subsequently expand the degree of effectiveness of audit report communication, which primarily helps the respective organisations’ stakeholders. The application of modern visualisation approaches secondarily helps to effectively implement audit results/audit findings within the complex management of organisations.
Česky
Naše společnost prochází vývojem, který ovlivňuje okolní svět, a proto je významným aktuálním a vědeckým úkolem věnovat se jeho interdisciplinárním dopadům a tématům. Mezi důležitá interdisciplinární témata patří bezesporu oblast komunikace, která je dnes nedílnou součástí auditu. Naplňování profesních auditních cílů a především následná komunikace výsledků auditu auditními reporty však nejsou jednoduché. Auditní reporty jsou totiž jediným a zároveň jedinečným prvkem, který audit doslova prodává, což klade na auditní reporty vysoké nároky. Vyvstává zde tedy elementární aplikační problém otázka o formě komunikace auditních reportů, který má vliv na akceptaci auditních výsledků/auditních zjištění stakeholdery organizací. Výzkumným cílem předkládané statě je proto návrh komunikace auditních reportů, které využívají moderní komunikační přístupy a navrhují inovativní zlepšení. Metodicky je k naplnění cíle primárně přistoupeno literární rešerší, obsahovou analýzou časových řad a syntéza poznatků, což umožňuje odhalovat vazby v rámci sledovaných procesů, včetně jejich vzájemných korelací. Zaznamenané výsledky přitom prokazují rostoucí kvantitu vydávaných reportů. Jako reflexe na výsledky jsou konstruována konkrétní doporučení pro vizualizaci auditních reportů a jejich moderní online distribuci. Uvedená komunikace a její návrhy následně rozšiřují zejména míru účinnosti komunikace auditních reportů, což primárně pomáhá příslušným stakeholderům organizací. Aplikace moderních přístupů vizualizace sekundárně pomáhá k efektivní implementaci auditních výsledků/auditních zjištění v rámci komplexního managementu organizací.