D 2022

The Conversion of University Education in the Time of the Covid-19 Pandemic and the Ambivalent Nature of Online Learning

ROUBAL, Ondřej

Basic information

Original name

The Conversion of University Education in the Time of the Covid-19 Pandemic and the Ambivalent Nature of Online Learning

Name in Czech

Konverze univerzitního vzdělávání v době pandemie Covid-19 a ambivalentní povaha online vzdělávání

Authors

ROUBAL, Ondřej

Edition

Trnava, Marketing Identity: Metaverse is the New Universe, p. 313-323, 11 pp. 2022

Publisher

Faculty of Mass Media Communication, University of SS. Cyril and Methodius in Trnava, Slovakia

Other information

Language

English

Type of outcome

Proceedings paper

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

References:

Organization

Vysoká škola finanční a správní, a.s. – Repository

ISBN

978-80-572-0297-4

ISSN

Keywords (in Czech)

COVID-19, univerzita, distanční vzdělávání, online výuka, ambivalence, studenti, akademici

Keywords in English

Academics. Ambivalence. COVID-19. Distance Education. Online Learning. Students. University.
Changed: 9/2/2023 04:36, RNDr. Patrik Mottl, Ph.D.

Abstract

V originále

The COVID-19 pandemic is a global event of the last two years, fundamentally affecting the economic, political, cultural and social life of the majority of the world’s population. As a result of the Coronavirus crisis, education systems have also undergone an involuntary transformation, having to adapt from conventional models of contact education to an alternative of distance education in a relatively short time frame and without much preparation. At the same time, this has sparked interest of sociologists and psychologists to empirically observe the effectiveness of the conversion of university education. The available empirical evidence confirms the resilience of universities and their ability to adapt quickly to new methods of knowledge transfer. At the same time, distance learning models appear to have accelerated in the wake of the Coronavirus crisis. Distance learning faces major challenges in the form of technological, psychological and social dimensions as conditions for its further strengthening and promotion in university education systems. Empirical studies also point to the typically ambivalent nature of distance education forms. Both technological, psychological and social challenges are characterised by a combination of subjectively perceived benefits and drawbacks. The starting point may comprise the introduction of hybrid forms of learning, maximising the benefits and minimising the drawbacks of distance education.

In Czech

Pandemie COVIDU-19 je globální událostí posledních dvou let, zásadně ovlivňující ekonomický, politický, kulturní a společenský život většiny obyvatel světa. Nedobrovolnou transformací v důsledku koronavirové krize prošly i vzdělávací systémy, které se z konvenčních modelů kontaktní výuky musely v relativně krátké době a bez možnosti větších příprav adaptovat k alternativě distančního vzdělání. To současně vyvolalo zájem sociologů a psychologů empiricky sledovat efektivitu konverze výuky univerzitního vzdělání. Dostupná empirická evidence potvrzuje resilienci univerzit a schopnost jejich rychlé adaptace na nové metody transferu znalostí. Současně se ukazuje, že modely distanční výuky v důsledku koronavirové krize akcelerovaly. Distanční výuka stojí před hlavními výzvami v podobě technologického, psychologického a sociálního rozměru jako podmínek jejího dalšího posilování a prosazování v univerzitních vzdělávacích systémech. Empirické studie rovněž poukazují k typicky ambivalentní podstatě forem distančního vzdělávání. Jak technologické, psychologické tak i sociální výzvy se vyznačují kombinací subjektivně vnímaných benefitů a nevýhod. Východiskem může být zavádění hybridních forem výuky, maximalizujících benefity a minimalizujících nevýhody distančního vzdělání

Files attached