Přehled o publikaci
2022
The Conversion of University Education in the Time of the Covid-19 Pandemic and the Ambivalent Nature of Online Learning
ROUBAL, OndřejBasic information
Original name
The Conversion of University Education in the Time of the Covid-19 Pandemic and the Ambivalent Nature of Online Learning
Name in Czech
Konverze univerzitního vzdělávání v době pandemie Covid-19 a ambivalentní povaha online vzdělávání
Authors
ROUBAL, Ondřej
Edition
Trnava, Marketing Identity: Metaverse is the New Universe, p. 313-323, 11 pp. 2022
Publisher
Faculty of Mass Media Communication, University of SS. Cyril and Methodius in Trnava, Slovakia
Other information
Language
English
Type of outcome
Proceedings paper
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
electronic version available online
References:
Organization
Vysoká škola finanční a správní, a.s. – Repository
ISBN
978-80-572-0297-4
ISSN
Keywords (in Czech)
COVID-19, univerzita, distanční vzdělávání, online výuka, ambivalence, studenti, akademici
Keywords in English
Academics. Ambivalence. COVID-19. Distance Education. Online Learning. Students. University.
Changed: 9/2/2023 04:36, RNDr. Patrik Mottl, Ph.D.
V originále
The COVID-19 pandemic is a global event of the last two years, fundamentally affecting the economic, political, cultural and social life of the majority of the world’s population. As a result of the Coronavirus crisis, education systems have also undergone an involuntary transformation, having to adapt from conventional models of contact education to an alternative of distance education in a relatively short time frame and without much preparation. At the same time, this has sparked interest of sociologists and psychologists to empirically observe the effectiveness of the conversion of university education. The available empirical evidence confirms the resilience of universities and their ability to adapt quickly to new methods of knowledge transfer. At the same time, distance learning models appear to have accelerated in the wake of the Coronavirus crisis. Distance learning faces major challenges in the form of technological, psychological and social dimensions as conditions for its further strengthening and promotion in university education systems. Empirical studies also point to the typically ambivalent nature of distance education forms. Both technological, psychological and social challenges are characterised by a combination of subjectively perceived benefits and drawbacks. The starting point may comprise the introduction of hybrid forms of learning, maximising the benefits and minimising the drawbacks of distance education.
In Czech
Pandemie COVIDU-19 je globální událostí posledních dvou let, zásadně ovlivňující ekonomický, politický, kulturní a společenský život většiny obyvatel světa. Nedobrovolnou transformací v důsledku koronavirové krize prošly i vzdělávací systémy, které se z konvenčních modelů kontaktní výuky musely v relativně krátké době a bez možnosti větších příprav adaptovat k alternativě distančního vzdělání. To současně vyvolalo zájem sociologů a psychologů empiricky sledovat efektivitu konverze výuky univerzitního vzdělání. Dostupná empirická evidence potvrzuje resilienci univerzit a schopnost jejich rychlé adaptace na nové metody transferu znalostí. Současně se ukazuje, že modely distanční výuky v důsledku koronavirové krize akcelerovaly. Distanční výuka stojí před hlavními výzvami v podobě technologického, psychologického a sociálního rozměru jako podmínek jejího dalšího posilování a prosazování v univerzitních vzdělávacích systémech. Empirické studie rovněž poukazují k typicky ambivalentní podstatě forem distančního vzdělávání. Jak technologické, psychologické tak i sociální výzvy se vyznačují kombinací subjektivně vnímaných benefitů a nevýhod. Východiskem může být zavádění hybridních forem výuky, maximalizujících benefity a minimalizujících nevýhody distančního vzdělání