HOCHEL, Marian. Otáčí se kola triumfálních vozů: od první Francouzské republiky k héroům prvního a druhého císařství ve Francii (The Wheels of Triumphal Chariots Turn: from the First French Republic to the Heros of the First and Second Empires in France). Acta historica Universitatis Silesianae Opaviensis. Opava: Slezská univerzita, Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě, 2022, vol. 2022, No 15, p. 75-108. ISSN 1803-411X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Otáčí se kola triumfálních vozů: od první Francouzské republiky k héroům prvního a druhého císařství ve Francii
Name (in English) The Wheels of Triumphal Chariots Turn: from the First French Republic to the Heros of the First and Second Empires in France
Authors HOCHEL, Marian (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Acta historica Universitatis Silesianae Opaviensis, Opava, Slezská univerzita, Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě, 2022, 1803-411X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization Filozoficko-přírodovědecká fakulta – Slezská univerzita v Opavě – Repository
Keywords in English Triumphal Chariot; Heroism; Iconography; Cultural Policy; France; 1793–1870
Tags ÚHV
Changed by Changed by: Marian Hochel, učo 1791. Changed: 3/1/2023 23:55.
Abstract
Studie se zabývá ikonografií triumfálního vozu, jež byla preferovanou součástí oficiálního žánru historické malby v rámci vizuální kultury a kulturní politiky střídajících se státních režimů ve Francii od doby Francouzské revoluce do konce druhého císařství. V centru pozornosti jsou konkrétní artefakty a jejich autoři, ale i dobový politický, kulturní a sociální kontext, který definoval podobu a ideovou náplň kultu héroů stylizovaných do role novodobých triumfátorů.
Abstract (in English)
The study deals with the iconography of the triumphal chariot which was the preferred part of the official genre of historical painting within the visual culture and cultural policy of the changing state regimes in France from the French Revolution to the end of the Second Empire. The focus is on specific artifacts and their authors, as well as the period political, cultural and social context which defined the form and ideological content of the cult of heroes stylized into the role of modern triumphants.
Print
Add to clipboard Displayed: 2/5/2024 19:04