V originále
Czech pension policy in the 90s led to a de facto fundamental predominance of a flat-rate pension over the social pension insurance, while total public pension expenditure is covered by pension premiums. Even more inadequate and complicated is the financing of the so-called public health insurance. Pension and health insurance premiums are predominantly merely earmarked taxes, moreover socially unfair. Moreover, at least until recently, the complex construction of state payments for “state health insureds” was used for lobbying manipulation of public finances. The Fiala´s government has promised a pension reform and the introduction of a single collection point. The paper analyses the experience of these reforms and offers quick and effective solutions to these problems, including strengthening the role of the income tax on wages and at the expense of the social security contributions. The five-party coalition Fiala´s Government can handle these tasks. Moreover, current, not only domestic, but fiscal problems may also require the generally necessary reforms of corporate income taxation and financial services taxation.
Česky
Česká penzijní politika v 90. letech vedla k faktické zásadní převaze rovného důchodu and sociálním důchodovým pojištěním, přitom celkové veřejné penzijní výdaje jsou pokrývány důchodovým pojistným. Ještě vice neadekvátním a komplikovaným způsobem je financováno tzv. veřejné zdravotní pojištění. Důchodové i zdravotní pojistné jsou dominantně pouhými účelovými daněmi, navíc sociálně nespravedlivými. Aspoň donedávna byla navíc složitá konstrukce plateb státu za státní zdravotní pojištěnce využívána k lobbistické manipulaci s veřejnými financemi. Fialova vláda přislíbila důchodovou reformu i zavedení jednotného inkasní místa. Příspěvek analyzuje zkušenosti s těmito reformami a nabízí rychlé a efektivní řešení těchto problémů, včetně posílení úlohy daně z příjmů ze závislé činnosti a na úkor příspěvků na sociální zabezpečení. Pětikoaliční Fialova vláda tyto úkoly může zvládnout. Aktuální, nejen tuzemské, fiskální problémy si mohou navíc vynutit obecně potřebnou reformu zdanění korporátních příjmů a zdanění finančních služeb.