Přehled o publikaci
2022
Municipal Solid Waste Management in the Czech Republic and in Slovakia
MIKUŠOVÁ MERIČKOVÁ, Beáta; Jana SOUKOPOVÁ; Markéta ŠUMPÍKOVÁ and Milan KŘÁPEKBasic information
Original name
Municipal Solid Waste Management in the Czech Republic and in Slovakia
Name in Czech
Odpadové hospodářství obcí v České republice a na Slovensku
Authors
MIKUŠOVÁ MERIČKOVÁ, Beáta; Jana SOUKOPOVÁ; Markéta ŠUMPÍKOVÁ and Milan KŘÁPEK
Edition
NISPAcee Journal of Public Administration and Policy : the Network of Institutes and Schools of Public Administration in Central and Eastern Europe, Warsaw, NISPAcee - Network of Institutes and Schools of Public Administration in Central and Eastern Europe, 2022, 1337-9038
Other information
Language
English
Type of outcome
Article in a journal
Country of publisher
Poland
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Organization
Ekonomicko-správní fakulta – Repository – Repository
UT WoS
000811187600005
EID Scopus
2-s2.0-85132729588
Keywords (in Czech)
kontrahování; efektivnost; meziobecní spolupráce; management; odpadové hospodářství obcí
Keywords in English
contracting; efficiency; inter-municipal cooperation; management; municipal solid waste
Links
GA19-06020S, research and development project.
Changed: 6/3/2023 03:45, RNDr. Daniel Jakubík
In the original language
Contracting waste management services is one of the most commonly used approaches to the delivery of this service and this topic is clearly in the focus of frequent academic research. The goal of this article is to examine trends in the area of solid waste collection and disposal on the municipal level for the Czech Republic and Slovakia in terms of developments over the past 20 years with a focus on the share of inter-municipal cooperation in the delivery of this service. In contrast to Western European countries, which are undergoing re-municipalization, the data obtained for Slovakia and the Czech Republic over 20 years show that the municipal solid waste management service is dominated by contracting, which has increased over the examined period. This fact is apparently a reflection of the high rate of fragmentation in municipal structures and the low willingness among municipalities to cooperate. The data obtained also indicate that using external suppliers seems to bring marginal savings that could certainly be substantially larger; potential increases in efficiency via contracting are unequivocally limited by the low quality of contract management. Regarding our core question, we found that the proportion of inter-municipal cooperation between service delivery modes did not significantly increase during the investigated period. The experts interviewed almost uniformly agreed on three critical limits related to the issue of inter-municipal cooperation in MSW management delivery - transaction costs of different types, non-existent regular comparisons of best solutions, and limited motivation to select optimal service delivery modes
In Czech
Kontrahování nakládání s odpady je jedním z nejčastěji používaných přístupů k poskytování této služby a toto téma je zjevně v centru častých akademických výzkumů. Cílem tohoto článku je prozkoumat trendy v oblasti sběru a odstraňování pevných odpadů na komunální úrovni pro Českou republiku a Slovensko z hlediska vývoje za posledních 20 let se zaměřením na podíl meziobecní spolupráce na dodání této služby. Na rozdíl od západoevropských zemí, které procházejí rekomunalizací, data získaná za Slovensko a Českou republiku za 20 let ukazují, že v nakládání s komunálním odpadem dominuje kontraktace, která ve zkoumaném období narůstá. Tato skutečnost je zřejmě odrazem vysoké míry fragmentace v obecních strukturách a nízké ochoty obcí spolupracovat. Získaná data rovněž naznačují, že využití externích dodavatelů zřejmě přináší marginální úspory, které by jistě mohly být podstatně větší; potenciální zvýšení efektivity prostřednictvím uzavírání smluv je jednoznačně omezeno nízkou kvalitou řízení zakázek. Co se týče naší základní otázky, zjistili jsme, že podíl meziobecní spolupráce mezi způsoby poskytování služeb se během zkoumaného období významně nezvýšil. Dotazovaní odborníci se téměř jednotně shodli na třech kritických limitech souvisejících s problematikou meziobecní spolupráce při dodávkách TKO – transakční náklady různých typů, neexistující pravidelná porovnávání nejlepších řešení a omezená motivace k výběru optimálních způsobů poskytování služeb.