2022
FOOD STYLING FROM THE PERSPECTIVE OF NEUROMARKETING
TICHÝ, Jaromír; Pavel ROSENLACHER and Kristýna ŠTEFFELOVÁBasic information
Original name
FOOD STYLING FROM THE PERSPECTIVE OF NEUROMARKETING
Name in Czech
FOOD STYLING Z POHLEDU NEUROMARKETINGU
Authors
TICHÝ, Jaromír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution); Pavel ROSENLACHER (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Kristýna ŠTEFFELOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Economics Management Innovation, Olomouc, Moravian University College Olomouc, 2022, 1804-1299
Other information
Language
English
Type of outcome
Article in a journal
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
RIV identification code
RIV/04274644:_____/22:#0000905
Organization
Vysoká škola finanční a správní, a.s. – Repository
Keywords (in Czech)
Sledování očí; food styling; zdravé jídlo; neuromarketing
Keywords in English
Eye tracking; food styling; healthy food; neuromarketing
Changed: 30/6/2023 03:55, RNDr. Patrik Mottl, Ph.D.
In the original language
Food styling is a relatively modern tool which is used to arrange meals. It can be used not only for the meals preparation in restaurant facilities, but also for marketing purposes of restaurants, such as the promotion of their meals. In this area, new scientific disciplines are emerging, such as neurogastronomy and gastrophysics, which reveal what and why consumers consume and recall the importance of food styling and the visual aspects of food. This study focuses on the effectiveness of the food styling tool from the perspective of neuromarketing. The content of this study is to determine the extent to which food styling affects respondents in the selection and evaluation of food. The aim of the paper is to find out the most effective composition by comparing the created photographs of the food in several different modifications. For this purpose, the eye tracking method was used, supplemented by a short evaluation questionnaire, whereby three pairs of dishes were evaluated, of which three dishes were prepared according to the principles of food styling. The results show that the dishes prepared according to the principles of food styling were evaluated more positively by the respondents and are able to attract the attention of the respondents in comparison with the dishes without arrangements. Other studies also mention the positive effect of food styling on food selection.
In Czech
Food styling je poměrně moderní nástroj, který se používá k aranžování jídel. Lze jej využít nejen pro přípravu jídel v restauračních zařízeních, ale také pro marketingové účely restaurací, jako je propagace jejich jídel. V této oblasti vznikají nové vědní disciplíny, jako je neurogastronomie a gastrofyzika, které odhalují, co a proč spotřebitelé konzumují a připomínají důležitost food stylingu a vizuální stránky jídla. Tato studie se zaměřuje na efektivitu nástroje food stylingu z pohledu neuromarketingu. Obsahem této studie je zjistit, do jaké míry ovlivňuje food styling respondenty při výběru a hodnocení potravin. Cílem příspěvku je zjistit nejúčinnější složení porovnáním vytvořených fotografií jídla v několika různých modifikacích. K tomuto účelu byla použita metoda eye tracking doplněná krátkým hodnotícím dotazníkem, přičemž byly hodnoceny tři páry pokrmů, z toho tři pokrmy připravené podle zásad food stylingu. Z výsledků vyplývá, že pokrmy připravené podle zásad food stylingu byly respondenty hodnoceny pozitivněji a dokážou upoutat pozornost respondentů ve srovnání s pokrmy bez úprav. I další studie zmiňují pozitivní vliv food stylingu na výběr potravin.