Přehled o publikaci
2022
Narativní identita žáků soukromých alternativních základních škol
VLČKOVÁ, KateřinaBasic information
Original name
Narativní identita žáků soukromých alternativních základních škol
Name (in English)
Student´s narrative identity: Czech private alternative primary and lower secondary schools
Authors
VLČKOVÁ, Kateřina
Edition
Konference České asociace pedagogického výzkumu 2022 Babice, 2022
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Presentations at conferences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
References:
Organization
Pedagogická fakulta – Repository – Repository
ISBN
978-80-280-0090-5
Keywords (in Czech)
žákovská identita, narativní výzkum, žákovské narativy, základní vzdělávání, soukromé alternativní školy
Keywords in English
students’ identity, narrative research, students’ narratives, primary and lower secondary education, private alternative schools
Links
GA20-12828S, research and development project.
Changed: 20/9/2022 03:37, RNDr. Daniel Jakubík
V originále
Identita žáků je dynamická, mnohovrstevnatá, konstruovaná v interakci aktérů edukačního procesu. Je formována edukačním procesem a ovlivňuje ho. Zajíma- lo nás, jaké identity vykazují žáci soukromých alternativních základních škol. Žáci pátého a osmého ročníku dvou škol (N = 65) napsali narativy o důležité situaci ve škole, kde byli hlavními aktéry. Žáci se silně vztahovali ke kamarádům, reportovali pozitivní vztah k učitelům, vzdělávání i škole. Zažívali zajímavé vzdělávání, blízkost a respekt.
In English
Student identity is dynamic, multi-sided, and co-constructed in educational interaction, that is, formed by the educational process but influencing it as well. Our research focused on the identities of students of private alternative primary and lower secondary schools. 65 students wrote narratives about an important situation in their school. The students strongly related to their friends, reported positive relations with teachers, the school. They also mentioned experiencing stimulating education and respectful human relationships.