k 2022

Narativní identita žáků soukromých alternativních základních škol

VLČKOVÁ, Kateřina

Basic information

Original name

Narativní identita žáků soukromých alternativních základních škol

Name (in English)

Student´s narrative identity: Czech private alternative primary and lower secondary schools

Authors

VLČKOVÁ, Kateřina

Edition

Konference České asociace pedagogického výzkumu 2022 Babice, 2022

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Presentations at conferences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

Organization

Pedagogická fakulta – Repository – Repository

ISBN

978-80-280-0090-5

Keywords (in Czech)

žákovská identita, narativní výzkum, žákovské narativy, základní vzdělávání, soukromé alternativní školy

Keywords in English

students’ identity, narrative research, students’ narratives, primary and lower secondary education, private alternative schools

Links

GA20-12828S, research and development project.
Changed: 20/9/2022 03:37, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

V originále

Identita žáků je dynamická, mnohovrstevnatá, konstruovaná v interakci aktérů edukačního procesu. Je formována edukačním procesem a ovlivňuje ho. Zajíma- lo nás, jaké identity vykazují žáci soukromých alternativních základních škol. Žáci pátého a osmého ročníku dvou škol (N = 65) napsali narativy o důležité situaci ve škole, kde byli hlavními aktéry. Žáci se silně vztahovali ke kamarádům, reportovali pozitivní vztah k učitelům, vzdělávání i škole. Zažívali zajímavé vzdělávání, blízkost a respekt.

In English

Student identity is dynamic, multi-sided, and co-constructed in educational interaction, that is, formed by the educational process but influencing it as well. Our research focused on the identities of students of private alternative primary and lower secondary schools. 65 students wrote narratives about an important situation in their school. The students strongly related to their friends, reported positive relations with teachers, the school. They also mentioned experiencing stimulating education and respectful human relationships.

Files attached

https://is.muni.cz/publication/2218878/sympoziumCAPV_2022_prezentace_final__5_.pptx
Request the author's version of the file