Přehled o publikaci
2022
Vliv Komenského na reformní pedagogiku a české pedagogické myšlení
MUŽÍK, JaroslavBasic information
Original name
Vliv Komenského na reformní pedagogiku a české pedagogické myšlení
Name (in English)
The influence of Comenius on reform pedagogy and Czech pedagogical thinking
Authors
MUŽÍK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Poradce - manažer, zvl. č. 2022; Komenského odkaz a vybrané problémy současného vzdělávání, Praha, Vydavatelství MJF Praha, 2022, 1803-5213
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Article in a journal
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
RIV identification code
RIV/46358978:_____/22:00000221
Organization
Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
Keywords (in Czech)
Komenského didaktika; školy Montessori; Daltonský plán; České pedagogické myšlení
Keywords in English
Comenius´s didactics;Montessori schools;The Dalton plan;Czech pedagogical thinking
Tags
Reviewed
Changed: 3/4/2023 11:11, Ing. Kateřina Lendrová
V originále
Komenského myšlenky pedagogické a didaktické měly přímý dopad jak na rozvoj pedagogické teorie, tak pedagogické praxe. Příspěvek mapuje dvě období ve vývoji pedagogické vědy v jejich rámci došlo k přímé i nepřímé implikaci Komenského vědeckých poznatků. Prvním je reformní pedagogika v polovině 20. století, jejíž závěry se prosadili v mezinárodním kontextu. Druhé období je věnováno vývoji české pedagogiky na konci 19. a začátkem 20. století, kdy byly Komenského myšlenky velice důležité pro snahy sebeuvědomění českého národa vrcholící vznikem 1. republiky Československé.
In English
Comenius´s pedagogical and didactic thoughts had a direct impact both on the development of pedagogical theory and pedagogical practise. The paper is mapping two periods in the development of pedagogical science within which there was direct and indirect implications of the Comenius´s scientifi knowledge. The first period is reform pedagogy in the first half of the 20est century whose conclusions were enforced in the internaciona context. The second period is devoted to the development of Czech pedagogy at the end of the 19t and in the beginning of the 20est century when the Comenius´s thoughts were very important for the effort of self-awareness of the Czech nationculminating by the establishment of the 1st republic.