J 2022

Vliv Komenského na reformní pedagogiku a české pedagogické myšlení

MUŽÍK, Jaroslav

Basic information

Original name

Vliv Komenského na reformní pedagogiku a české pedagogické myšlení

Name (in English)

The influence of Comenius on reform pedagogy and Czech pedagogical thinking

Authors

MUŽÍK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Poradce - manažer, zvl. č. 2022; Komenského odkaz a vybrané problémy současného vzdělávání, Praha, Vydavatelství MJF Praha, 2022, 1803-5213

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Article in a journal

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

RIV identification code

RIV/46358978:_____/22:00000221

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

Keywords (in Czech)

Komenského didaktika; školy Montessori; Daltonský plán; České pedagogické myšlení

Keywords in English

Comenius´s didactics;Montessori schools;The Dalton plan;Czech pedagogical thinking

Tags

Reviewed
Changed: 3/4/2023 11:11, Ing. Kateřina Lendrová

Abstract

V originále

Komenského myšlenky pedagogické a didaktické měly přímý dopad jak na rozvoj pedagogické teorie, tak pedagogické praxe. Příspěvek mapuje dvě období ve vývoji pedagogické vědy v jejich rámci došlo k přímé i nepřímé implikaci Komenského vědeckých poznatků. Prvním je reformní pedagogika v polovině 20. století, jejíž závěry se prosadili v mezinárodním kontextu. Druhé období je věnováno vývoji české pedagogiky na konci 19. a začátkem 20. století, kdy byly Komenského myšlenky velice důležité pro snahy sebeuvědomění českého národa vrcholící vznikem 1. republiky Československé.

In English

Comenius´s pedagogical and didactic thoughts had a direct impact both on the development of pedagogical theory and pedagogical practise. The paper is mapping two periods in the development of pedagogical science within which there was direct and indirect implications of the Comenius´s scientifi knowledge. The first period is reform pedagogy in the first half of the 20est century whose conclusions were enforced in the internaciona context. The second period is devoted to the development of Czech pedagogy at the end of the 19t and in the beginning of the 20est century when the Comenius´s thoughts were very important for the effort of self-awareness of the Czech nationculminating by the establishment of the 1st republic.