J 2022

Vliv Komenského na reformní pedagogiku a české pedagogické myšlení

MUŽÍK, Jaroslav

Základní údaje

Originální název

Vliv Komenského na reformní pedagogiku a české pedagogické myšlení

Název anglicky

The influence of Comenius on reform pedagogy and Czech pedagogical thinking

Autoři

MUŽÍK, Jaroslav (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Poradce - manažer, zvl. č. 2022; Komenského odkaz a vybrané problémy současného vzdělávání, Praha, Vydavatelství MJF Praha, 2022, 1803-5213

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/46358978:_____/22:00000221

Organizace

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repozitář

Klíčová slova česky

Komenského didaktika; školy Montessori; Daltonský plán; České pedagogické myšlení

Klíčová slova anglicky

Comenius´s didactics;Montessori schools;The Dalton plan;Czech pedagogical thinking

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 3. 4. 2023 11:11, Ing. Kateřina Lendrová

Anotace

ORIG EN

V originále

Komenského myšlenky pedagogické a didaktické měly přímý dopad jak na rozvoj pedagogické teorie, tak pedagogické praxe. Příspěvek mapuje dvě období ve vývoji pedagogické vědy v jejich rámci došlo k přímé i nepřímé implikaci Komenského vědeckých poznatků. Prvním je reformní pedagogika v polovině 20. století, jejíž závěry se prosadili v mezinárodním kontextu. Druhé období je věnováno vývoji české pedagogiky na konci 19. a začátkem 20. století, kdy byly Komenského myšlenky velice důležité pro snahy sebeuvědomění českého národa vrcholící vznikem 1. republiky Československé.

Anglicky

Comenius´s pedagogical and didactic thoughts had a direct impact both on the development of pedagogical theory and pedagogical practise. The paper is mapping two periods in the development of pedagogical science within which there was direct and indirect implications of the Comenius´s scientifi knowledge. The first period is reform pedagogy in the first half of the 20est century whose conclusions were enforced in the internaciona context. The second period is devoted to the development of Czech pedagogy at the end of the 19t and in the beginning of the 20est century when the Comenius´s thoughts were very important for the effort of self-awareness of the Czech nationculminating by the establishment of the 1st republic.
Zobrazeno: 12. 5. 2025 19:00