MUŽÍK, Jaroslav. Náměty pro diskuze o problémech vzdělávání (odkaz J. A. Komenského) (Theme for discussion about problem of edukation (intellectual legacy J.A. Comenius). Polonia Journal. Bielsko-Biała: Polonia Journal, vol. 2022, No 12, p. 299-316. ISSN 2083-3121. 2022.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Náměty pro diskuze o problémech vzdělávání (odkaz J. A. Komenského)
Name in Czech Náměty pro diskuze o problémech vzdělávání (odkaz J. A. Komenského)
Name (in English) Theme for discussion about problem of edukation (intellectual legacy J.A. Comenius
Authors MUŽÍK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Polonia Journal, Bielsko-Biała, Polonia Journal, 2022, 2083-3121.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Poland
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/46358978:_____/22:00000220
Organization Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository
Keywords (in Czech) vzdělávání; učení; didaktika; další vzdělávání; kompetence
Keywords in English education; learning; didactic; futher education; competency
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc., učo 2365. Changed: 29/4/2022 11:47.
Abstract
Odkaz Jana Amose Komenského je možno chápat jako udržování kontinuální odborné a společenské diskuse o problémech vzdělávání a učení. Příspěvek vychází z myšlenky, kterou J.A.Komenský formuloval v Didaktice velké "má-li však člověk státi se člověkem, musí být vzděláván|". V práci Brána jazyků otevřeně KOmenský postuloval myšlenku respektovat při vyučování přirozený fyzický, duševní a sociální vývoj dítěte, žáka, studenta i dospělého člověka. V práci Labyrint světa a ráj srdce charakterizuje Komenský učení jako "nesnadný a bolestivý vstup do života". Příspěvek se zaměřuje na konfrontaci těchto i dalších myšlenek J.A.Komenského se současnou turbulentní, elektronizovanou a digitalizovanou dobou.
Abstract (in English)
The legacy of Jan Amos Comenius can be understood as a continuously professional and social discussion on the issues of education and learning. The article presents the idea formulated by J.A.Comoneius in the Great Didactics "If a person is to become a man, he must be educated". In his work called The gate of unlocked languages", Comenius postulated the thought of respecting the natural, pdysical, spiritual and social development of a human - a child, a studnet and an adult. In the work "Labyrinth of the World and Paradise of the Heart", Comenius characterises learning as "difucult and bitter entry into life". The article focuses on confronting the ideas of J.A.Comenius in the current, turbulent, electronic and digitalised times.
Print
Add to clipboard Displayed: 19/4/2024 04:32