J 2022

Náměty pro diskuze o problémech vzdělávání (odkaz J. A. Komenského)

MUŽÍK, Jaroslav

Basic information

Original name

Náměty pro diskuze o problémech vzdělávání (odkaz J. A. Komenského)

Name in Czech

Náměty pro diskuze o problémech vzdělávání (odkaz J. A. Komenského)

Name (in English)

Theme for discussion about problem of edukation (intellectual legacy J.A. Comenius

Authors

MUŽÍK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Polonia Journal, Bielsko-Biała, Polonia Journal, 2022, 2083-3121

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Poland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/46358978:_____/22:00000220

Organization

Univerzita Jana Amose Komenského Praha s.r.o. – Repository

Keywords (in Czech)

vzdělávání; učení; didaktika; další vzdělávání; kompetence

Keywords in English

education; learning; didactic; futher education; competency

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 29/4/2022 11:47, doc. PhDr. Jaroslav Mužík, DrSc.

Abstract

V originále

Odkaz Jana Amose Komenského je možno chápat jako udržování kontinuální odborné a společenské diskuse o problémech vzdělávání a učení. Příspěvek vychází z myšlenky, kterou J.A.Komenský formuloval v Didaktice velké "má-li však člověk státi se člověkem, musí být vzděláván|". V práci Brána jazyků otevřeně KOmenský postuloval myšlenku respektovat při vyučování přirozený fyzický, duševní a sociální vývoj dítěte, žáka, studenta i dospělého člověka. V práci Labyrint světa a ráj srdce charakterizuje Komenský učení jako "nesnadný a bolestivý vstup do života". Příspěvek se zaměřuje na konfrontaci těchto i dalších myšlenek J.A.Komenského se současnou turbulentní, elektronizovanou a digitalizovanou dobou.

In English

The legacy of Jan Amos Comenius can be understood as a continuously professional and social discussion on the issues of education and learning. The article presents the idea formulated by J.A.Comoneius in the Great Didactics "If a person is to become a man, he must be educated". In his work called The gate of unlocked languages", Comenius postulated the thought of respecting the natural, pdysical, spiritual and social development of a human - a child, a studnet and an adult. In the work "Labyrinth of the World and Paradise of the Heart", Comenius characterises learning as "difucult and bitter entry into life". The article focuses on confronting the ideas of J.A.Comenius in the current, turbulent, electronic and digitalised times.